![]() |
|
![]() |
|
Meslektaşların Soruları Hukukçu meslektaşların hukuki nitelikte sorularını birbirlerine yöneltecekleri mesleki yardımlaşma forumu. SADECE hukuk fakültesi mezunları ile hukuk profesyonellerinin (bilirkişi, icra müdürü vb.) yazışmasına açıktır. [Yeni Soru Sorun] |
![]() |
![]() |
#1 |
|
![]() Merhabalar,
Bir dosyamda sıkıntı yaşıyorum bu hususta tecrübe ve Yargıtay Kararlarınızı benimle paylaşırsanız sevinirim. Müvekkilim Doğuş oto'dan W. Passat almış ve 1 yıl olmadan kaportada ciddi boya kabarmaları olduğunu görüp servise başvuruyor ama aracınızı boyarız diyorlar. Müvekkilde araç boyanırsa değer kaybı olur diye istemiyor. Tespit yaptırdık Sulh hukukta raporda üretimden kaynaklanan kaportanın ikinci kez boyandığına ilişkin rapor geldi. Aracın ruhsatı şirket adına olduğundan Tic. Mah. nde dava açtık fakat hakim boya kabarması yüzünden araç iadesi kararı vermem davanızı ıslah edin zararınız kadar bedel iadesine karar vereyim düşüncesinde. Bu hususta ne dersiniz. Acil Yargıtay kararına ihtiyacım var. |
![]() |
#2 |
|
![]() T.C.
YARGITAY 13.Hukuk Dairesi ESAS NO:2008/6937 KARAR NO: 2008/13579 YARGITAY İLAMI MAHKEMESİ : Malatya 1.Asliye Hukuk Mahkemesi (Tüketici mahkemesi sıfatıyla) TARİHİ : 12.02.2008 NUMARASI : 2008/314-2008/59 DAVACI : Yusuf İzzettin ÖZBERBER vekili avukat Hasan Yaylagül DAVALI : 1- Honda Türkiye A.Ş.vekili avukat Osman Hakan Öncel 2- Kodaman Otomotiv San.Tic.A.Ş, vekili Avukat Enver Han Taraflar arasındaki ayıplı mal davasının yapılan yargılanması sonunda ilamda yazılı nedenlerden dolayı davanın reddine yönelik olarak verilen hükmün süresi içinde davacı avukatınca temyiz edilmesi üzerine dosya incelendi gereği konuşulup düşünüldü. KARAR Davacı. 25.11.2005 tarihinde davalılardan Kodaman Otomotiv A.Ş.'den satın almış olduğu 2006 model Honda civic marka aracı bir süre kullandıktan sonra kaporta koruma işleminin yapılması için 25.06.2006 tarihinde yetkili servise götürdüğünü, burada yapılan işlemde aracın sağ ön kapı çıtası üzerinde 20 cm kadar boya akıntısının olduğu tespit edildiği, üretim hatasından kaynaklanan söz konusu ayıp nedeniyle aracın değiştirilmesini talep etmişse de davalılar tarafından kabul edilmediği ileri sürülerek aracın ayıpsız misli ile değiştirilmesine bunun mümkün olmaması halinde ise araç bedelinin en yüksek yasal faizi ile birlikte ödetilmesine karar verilmesi istenmiştir. Davalılar, yetkili servis tarafından aracın orijinal bir şekilde boyanması halinde sorunun giderileceğini, boya akıntısının aracın kullanımına engel teşkil etmediğini savunarak davanın reddini dilemişlerdir. Mahkemece bilirkişi raporu gereğince araçtaki ayıbın tamir suretiyle giderilmesinin mümkün olduğu, tamir nedeniyle araçta meydana gelecek değer kaybına ilişkin bedelin ise talep edilmediği belirtilerek, davanın reddine karar verilmiş; hüküm, davacı tarafından temyiz edilmiştir. Davacının 25.11.2005 tarihinde davalı Kodaman Otomotiv A.Ş.'den satın aldığı aracın 25.06.2006 tarihinde kaporta koruma işlemi için götürmüş olduğu yetkili serviste, sağ ön kapı çıtası üzerinde vernik akıntısı olduğunun tespit edildiği, 20 cm uzunluğunda ve 3-4 mm boyutunda düğüm şeklindeki bu akıntının imalattan kaynaklanan gizli ayıp niteliğinde bulunduğu anlaşılmaktadır. Yargılama sırasında alınan bilirkişi raporlarında da araçta bu nedenle bir imalat hatası bulunduğu belirtilmişse de mahkemece hükme esas alınan 18.12.2007 tarihli bilirkişi kurulu raporunda, aracın bu nedenle yenisi ile değiştirilmesi koşullarının oluşmadığı, orijinal şekilde boyanması halinde araçtaki sorunun giderilebileceği, ancak boya işleminin aracın ikinci el değerini 1.500.000.-YTL miktarında düşürüleceği belirtilmiş olup, mahkemece de araçtaki söz konusu ayıplı imalatın tamir suretiyle giderilmesinin mümkün olduğu gerekçesiyle, davacının aracın değiştirilmesi yönündeki talebinin reddine karar verilmiştir. Oysa ki, 4077 Sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunun 4. maddesi hükmü uyarınca tüketici satın aldığı malın ayıplı olduğunun anlaşılması halinde satıcıdan, verdiği bedelin iadesini, ayıp nispetinde bedelin tenzilini, ayıbın giderilmesi için gerekli onarımın yapılmasını, son olarak da aracın yenisi ile değiştirilmesini isteyebilir. Tüketici, yasanın kendisine tanıdığı dört seçenekten birini tercih etmek hakkına sahiptir. Satıcı, Tüketiciyi bu haklardan herhangi birini kullanmaya zorlayamaz, dava konusu olayda davacı tercih hakkını öncelikle aracın yenisi ile değiştirilmek olarak kullanmış olup, araçtaki boya hatasının davacının kullanımından kaynaklanmayıp fabrika çıkışlı imalat hatası olduğu anlaşıldığına göre mahkemece davacının talebi doğrultusunda aracın ayıpsız olan yenisi ile değiştirilmesine, 4077 Sayılı Yasanın 4. maddesinin 3.bendi gereğince imalatçı-üretici de satıcı ile birlikte ayıplı maldan ve tüketicinin bu maddede yer alan seçimlik haklarından dolayı müteselsilen sorumlu olduğundan, her iki davalının da ayıplı mal nedeniyle sorumlu tutulmasına karar verilmesi gerekirken yazılı şekilde hüküm kurulmuş olması usul ve yasaya aykırı olup bozmayı gerektirir. SONUÇ : Yukarıda açıklanan nedenlerle temyiz edilen hükmün temyiz eden davacı yararına bozulmasına, peşin alınan temyiz harcının istek halinde iadesine 17.11.2008 gününde oy birliği ile karar verildi. 27.02.2009 İşinize yarar umarım,başarılar diliyorum. |
![]() |
#3 |
|
![]() Affınıza sığınarak, Tüketici Mahkemsinde görülmeis gerken bir dava değil mi bu?
|
![]() |
#4 |
|
![]() Evet,Tüketici Mahkemesi'nde görülen davalardan.Eğer bulunduğunuz yerde tük.mahk.yoksa genel yetkili mahkemeler tüketici mahkemesi sıfatı ile bakıyor.Tesbit Sulh Hukuk Mhk.nden yaptırılmış.
|
![]() |
#5 |
|
![]() Farkındayım sadece Ticaret Mahkemesinin olduğu bir yerde tüketici olmaması enteresan geldi o kadar. merak ettim. Merakımı giderdiniz. Teşekkür ederim.
|
![]() |
#6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
![]()
Sayın Meslektaşım, Aracın şirket adına olması davanın ticaret mahkemesinde ikamesini gerekitrmiştir kanısındayım. Ticaret şirketi ve faaliyeti 4077 sayılı yasa kapsamında olmadığından tüketici sıfatını haiz değildir. Saygılarımla.
|
![]() |
#7 |
|
![]() YARGITAY 20. HUKUK DAİRESİ
E. 2002/8260 K. 2002/9761 T. 8.11.2002 ÖZET : Davacı Limited Şirket adına ticari işletmede kullanılmak üzere davalı şirketten satın alınan aracın ayıplı çıkması nedeniyle, aracın yenisiyle değiştirilmesi veya ayıplı parçalar sebebiyle uğranılan zararın tazmini için açılan davaya bakmak görevi Asliye Ticaret Mahkemesine aittir. |
![]() |
Şu anda Bu Konuyu Okuyan Ziyaretçiler : 1 (0 Site Üyesi ve 1 konuk) | |
|
![]() |
||||
Konu | Konuyu Başlatan | Forum | Yanıt | Son Mesaj |
Araç yakalama harcı iadesi | hilallal | Meslektaşların Soruları | 9 | 12-04-2011 14:19 |
araç bedelinin iadesi | avaliosman | Meslektaşların Soruları | 2 | 10-04-2011 20:38 |
düğünde takılan altınların iadesi talebi | köktaş | Meslektaşların Soruları | 4 | 07-01-2008 10:40 |
78 yılında haricen satılan araç yüzünden mirasçı müvekkil vergi ödüyor | Av.Ertuğ Yüksel | Meslektaşların Soruları | 1 | 10-12-2007 22:26 |
Türk Hukuk Sitesi (1997 - 2016) © Sitenin Tüm Hakları Saklıdır. Kurallar, yararlanma şartları, site sözleşmesi ve çekinceler için buraya tıklayınız. Site içeriği izinsiz başka site ya da medyalarda yayınlanamaz. Türk Hukuk Sitesi, ağır çalışma şartları içinde büyük bir mesleki mücadele veren ve en zor koşullar altında dahi "Adalet" savaşından yılmayan Türk Hukukçuları ile Hukukun üstünlüğü ilkesine inanan tüm Hukukseverlere adanmıştır. Sitemiz ticari kaygılardan uzak, ücretsiz bir sitedir ve her meslekten hukukçular tarafından hazırlanmakta ve yönetilmektedir. |