Sayın Sarissa,
 |
Alıntı: |
 |
|
|
|
|
|
|
|
4708 S.lı Kanunun 5 .maddesine göre :"Yapı denetimi hizmetleri için yapı denetim kuruluşlarına ödenecek hizmet bedelleri, asgarî hizmet bedelinden az olmamak kaydıyla, projenin özellikleri ile yapının bulunduğu bölgenin fizikî, ekonomik ve sosyal özellikleri dikkate alınarak bu sözleşmede belirtilir.Asgarî hizmet bedeli, yapı yaklaşık maliyetinin % 3'üdür. "
"3/son : Yapı denetim kuruluşu denetim faaliyeti dışında başka ticarî faaliyette bulunamaz"
Uygulama Yönetmeliği m. 26/2 : Yapı denetimi hizmet bedeli, yapı yaklaşık maliyeti ile hizmet bedeline esas oranın çarpımı suretiyle elde edilen bedeldir. Bu bedele proje ve yapı denetimi ile her türlü muayene ve deney ücreti dâhildir.
Yapı yaklaşık maliyeti, Bakanlık tarafından her yıl yayımlanan "Mimarlık ve Mühendislik Hizmet Bedellerinin
Hesabında Kullanılacak Yapı Yaklaşık Birim Maliyetleri Hakkında Tebliğ"de belirlenen birim maliyetinin yapı inşaat alanı ile çarpımından bulunur.
4054 SK. m.3."Teşebbüs: Piyasada mal veya hizmet üreten, pazarlayan, satan gerçek ve tüzelkişilerle, bağımsız karar verebilen ve ekonomik bakımdan bir bütün teşkil eden birimleri ifade eder.
m.4: Belirli bir mal veya hizmet piyasasında doğrudan veya dolaylı olarak rekabeti engelleme, bozma ya da kısıtlama amacını taşıyan veya bu etkiyi doğuran yahut doğurabilecek nitelikte olan Teşebbüsler arası anlaşmalar, uyumlu eylemler ve teşebbüs birliklerinin bu tür karar ve eylemleri hukuka aykırı ve yasaktır.
Bu haller, özellikle şunlardır:
a) Mal veya hizmetlerin alım ya da satım fiyatının, fiyatı oluşturan maliyet, kar gibi unsurlar ile her türlü alım yahut satım şartlarının tesbit edilmesi,
Madde 9 - Kurul, ihbar, şikayet ya da Bakanlığın talebi üzerine veya resen bu Kanunun 4,6 ve 7 nci maddelerinin ihlal edildiğini tespit ederse ilgili teşebbüs veya teşebbüs birliklerine bu Kanunun Dördüncü kısmında belirtilen hükümler çerçevesinde, rekabetin tesisi ve ihlalden önceki durumun korunması için yerine getirilmesi ya da kaçınılması gereken davranışları kapsayan bir kararı bildirir.Meşru bir menfaati olan gerçek ve tüzelkişiler şikayette bulunabilir.
|
|
 |
|
 |
|
Sorunun mevzuattaki yerini yukarıya alıntıladım.Buna göre yapı denetim kuruluşları "ticari faaliyet"te bulunan ve 4054 SK. gereğince "teşebbüs" niteliğinde şirketlerdir.Bu itibarla bu kuruluşlar 4054 SK. kapsamında olup işbu yasanın öngördüğü rekabetin yasaya aykırı şekilde engellenmesine sebebiyet vermemekle yükümlüdürler.Ürün(hizmet) pazarı ise bahsi geçen şehirdir.4054 SK'nun 4. maddesine göre teşebbüsler piyasa şartları tarafından oluşması beklenen ürün veya hizmet bedelini aralarındaki bir anlaşma ile belirleyemez, ayrıca bu konuda uyumlu bir eylem içerisinde bulunamaz.Yine teşebbüs birliklerinin de bu amaca yönelik talimat ve kararları uygulanamaz.
Ne var ki, 4708 SK'nun 5. maddesine göre de yapı denetimi hizmeti yapı yaklaşık maliyetinin %3'ünden az olmamak kaydıyla projenin özellikleri ile yapının bulunduğu bölgenin fizikî, ekonomik ve sosyal özellikleri dikkate alınarak belirlenir.
Yapı denetimi hizmet bedeli, yapı yaklaşık maliyeti ile hizmet bedeline esas oranın çarpımı suretiyle elde edilen bedeldir.İşbu bedel valilikçe açtırılan yapı denetimi hesabına aktarılacaktır.
Buna göre yapı denetimi hizmet bedeli yasa ile aşağı ve yukarı eşikler arasında sınırlanmıştır.Zira yapı yaklaşık maliyeti de hizmet bedeline esas oran da birim fiyat olarak devlet tarafından belirlenmektedir.Bu konuda "http://www.yapidenetim.org.tr/hizmet_bedeli_hesaplama.php" linkindeki siteye bakabilirsiniz.
Netice itibariyle, konuyla ilgili Rekabet Kurulu'na şikeyette bulunabilirsiniz. Ama ücret belirlenme esasları yasa ile getirildiğinden yaptırım cihetine gidilme imkanı zor görülüyor.
Kolay Gelsin