| 
			
			
 
				 
 | 
				  
 Yönetmelik metni: (10.Ocak.2015 tarihli 29232 sayılı resmi gazeteden) 
  
    | 
      
        | 
          
            |  | Alıntı: |  |  |  |  |  
      
        |  |  |  |  
        |  | TİCARİ     REKLAM VE HAKSIZ TİCARİ UYGULAMALAR YÖNETMELİĞİ BİRİNCİ     KISIM
 Amaç,     Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
 Amaç
 MADDE 1 – (1) Bu     Yönetmeliğin amacı; reklam veren, reklam ajansları, mecra kuruluşları ve     reklamcılık ile ilgili tüm kişi, kurum ve kuruluşlar ile ticari uygulamada     bulunanların uyması gereken ilkeleri ve bu ilkeler çerçevesinde yapılacak     inceleme esaslarını belirlemek ve haksız ticari uygulamalara karşı     tüketicileri korumaktır.
 Kapsam
 MADDE 2 – (1) Bu     Yönetmelik, tüketiciye yönelik her türlü ticari reklam ile haksız ticari     uygulamayı kapsar.
 Dayanak
 MADDE 3 – (1) Bu     Yönetmelik, 7/11/2013 tarihli ve 6502 sayılı     Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunun 61 inci, 62 nci,     63 üncü ve 84 üncü maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.
 Tanımlar
 MADDE 4 – (1) Bu     Yönetmeliğin uygulanmasında;
 a) Alt yazı: Görsel mecralarda yayınlanan reklamlarda,     çoğunlukla ekranın alt bölümüne yerleştirilen ve hareketli olarak verilen     yazılı bilgileri,
 b) Dipnot: Yazılı mecralar ile açık hava ilanı, afiş ve     benzeri mecralarda yayınlanan reklamlarda yer alan hususları açıklamak     amacıyla çoğunlukla metnin alt bölümüne yerleştirilen yazılı bilgileri,
 c) Durağan yazı: Görsel mecralarda yayınlanan     reklamlarda sabit olarak yer verilen yazılı bilgileri,
 ç) Haksız tesir: Tüketici üzerindeki nüfuzun,     tüketicinin bilinçli karar verme yeteneğini önemli ölçüde kısıtlayacak     şekilde baskı uygulamak suretiyle kötüye kullanılmasını,
 d) Haksız ticari uygulama: Mesleki özenin gereklerine     uymayan ve ulaştığı ortalama tüketicinin ya da yöneldiği grubun ortalama     üyesinin, bir mal veya hizmete ilişkin ekonomik davranış biçimini önemli     ölçüde bozan veya bozma ihtimali olan her türlü ticari uygulamayı,
 e) Hizmet: Bir ücret veya menfaat karşılığında yapılan     ya da yapılması taahhüt edilen mal sağlama dışındaki her türlü tüketici     işleminin konusunu,
 f) Kalıcı veri saklayıcısı:     Tüketicinin gönderdiği veya kendisine gönderilen bilgiyi, bu bilginin     amacına uygun olarak makul bir süre incelemesine elverecek şekilde     kaydedilmesini ve değiştirilmeden kopyalanmasını sağlayan ve bu bilgiye     aynen ulaşılmasına imkân veren kısa mesaj, elektronik posta, internet,     disk, CD, DVD, hafıza kartı ve benzeri her türlü araç veya ortamı,
 g) Kanun: 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında     Kanunu,
 ğ) Karşılaştırmalı reklam: Bir mal veya hizmetin     tanıtımı esnasında, rakip mal veya hizmetlere ilişkin unsurların doğrudan     veya dolaylı olarak kullanıldığı reklamları,
 h) Mal: Alışverişe konu olan; taşınır eşya, konut veya     tatil amaçlı taşınmaz mallar ile elektronik ortamda kullanılmak üzere     hazırlanan yazılım, ses, görüntü ve benzeri her türlü gayri maddi malları,
 ı) Mecra: Reklam ve tanıtım mesajını ileten ve o mesajı     alma durumunda olan kişi, grup ya da topluluğun buluştuğu yeri ve ortamı;     televizyon, her türlü yazılı basın, internet, telefon, radyo, sinema gibi     iletişim kanalları ile açık hava, basılı materyal gibi iletişim araçlarını,
 i) Mecra kuruluşu: Reklamın yayınlandığı ve hedef     kitleye ulaştırıldığı her türlü mecranın sahibi olan veya bunları işleten     ya da kiraya veren gerçek veya tüzel kişiyi,
 j) Ortalama tüketici: Ticari veya mesleki olmayan     amaçlarla hareket eden, tüketici işlemi ya da tüketiciye yönelik     uygulamaların her aşamasında makul düzeyde bilgiye sahip olan gerçek veya     tüzel kişiyi,
 k) Örtülü reklam: Reklam olduğu açıkça belirtilmeksizin     yazı, haber, yayın ve programlarda, mal veya hizmetlere ilişkin isim,     marka, logo ya da diğer ayırt edici şekil veya     ifadelerle ticaret unvanı ya da işletme adlarının reklam yapmak amacıyla     yer almasını ve tanıtıcı mahiyette sunulmasını,
 l) Reklam ajansı: Reklamı, reklam verenin talebi     doğrultusunda hazırlayan veya reklam veren adına yayınlanmasına aracılık     eden gerçek ya da tüzel kişiyi,
 m) Reklam veren: Ürettiği ya da pazarladığı malın veya     hizmetin tanıtımını yaptırmak, satışını artırmak veya marka algısını     güçlendirmek amacıyla hazırlattığı ve içinde firmasının ya da markasının     yer aldığı reklamları yayınlatan, dağıtan ya da başka yollarla sergileyen     gerçek veya tüzel kişiyi,
 n) Ticari reklam: Ticaret, iş, zanaat veya bir meslekle     bağlantılı olarak, bir mal veya hizmetin satışını ya da kiralanmasını     sağlamak, hedef kitleyi oluşturanları bilgilendirmek veya ikna etmek     amacıyla reklam verenler tarafından herhangi bir mecrada yazılı, görsel,     işitsel ve benzeri yollarla gerçekleştirilen pazarlama iletişimi     niteliğindeki duyuruları,
 o) Ticari uygulamada bulunan: Kamu tüzel kişileri de     dâhil olmak üzere ticari veya mesleki amaçlarla mal veya hizmet sunan veya     bu kişiler adına ya da hesabına hareket eden gerçek veya tüzel kişiyi,
 ö) Tüketici: Ticari veya mesleki olmayan amaçlarla hareket     eden gerçek veya tüzel kişiyi,
 p) Tüketiciye yönelik ticari uygulama: Bir mal veya     hizmetin tüketicilere tanıtımı, satışı veya tedariki ile doğrudan     bağlantılı olarak ticari uygulamada bulunan tarafından gerçekleştirilen     eylem, ihmal, davranış biçimi, beyan, reklam ve pazarlama da dahil olmak üzere her türlü ticari uygulamayı,
 ifade eder.
 İKİNCİ     KISIM
 Ticari     Reklamlar
 BİRİNCİ     BÖLÜM
 Genel     Esaslar
 Temel     ilkeler
 MADDE 5 – (1)     Reklamlar;
 a) Genel ahlak kurallarına aykırı ifade ya da görüntüler     içeremez.
 b) Kamu sağlığını bozucu nitelikte olamaz.
 c) Kamu düzenini bozan, şiddet hareketleri ile yasadışı     veya kınanacak davranışlara yol açan, göz yuman, bu davranışları özendiren     veya destekleyen unsurlar içeremez.
 ç) Hasta, çocuk, yaşlı ve engellileri istismar edici     ifade ya da görüntüler içeremez.
 d) Dil, ırk, renk, cinsiyet, siyasî düşünce, felsefî     inanç, din, mezhep ve benzeri özelliklere yönelik kötüleme, istismar,     önyargı veya ayrımcılık içeremez.
 e) İnsan onuru ve kişilik haklarını zedeleyici biçimde     yapılamaz.
 f) Önceden izin alınmadan, hiç kimsenin özel ya da     sosyal yaşamına dair ifade veya görüntüler içeremez; reklamlarda o kişiye     atıfta bulunulamaz; kişinin özel mülkü, ilgili ürüne ya da organizasyona     verilmiş kişisel onay etkisi oluşturacak şekilde görüntülenemez veya     belirtilemez.
 g) Tüketicilerin korkularını ve batıl inançlarını     istismar edemez.
 ğ) Hastaların tedavi öncesi ve sonrasına ait ifade ya da     görüntüler içeremez.
 h) Toplumu endişeye sevk edici veya yanıltıcı biçimde;     hastalık, yaralanma ve benzeri bir durumla ilgili ifade ya da görüntüler     içeremez.
 ı) Güvenlik kurallarının gözetilmediği ve güvenlik     açısından tehlike oluşturabilecek uygulama ve durumlarla ilgili hiçbir     sunum ya da tanımlama içeremez.
 Reklamların     ayırt edilmesi
 MADDE 6 – (1) Biçimi     ve yayınlandığı mecra ne olursa olsun bir reklamın, reklam olduğu açıkça     anlaşılmalıdır.
 (2) Çok kısa sürelerle imaj veren elektronik aygıt ya da     başka bir araç kullanılarak veya yapılarını izleyenlerin fark     edemeyecekleri ya da bilemeyecekleri bir biçime sokarak bilinçaltıyla     algılanmasını sağlayan reklamlar yapılamaz.
 (3) Reklamlar, editoryal     içerikten görsel ve işitsel olarak açık bir şekilde ayırt edilebilir     olmalıdır.
 (4) Herhangi bir mecrada yayınlanan yazı, yayın ve     program ile özdeşleşmiş bir başlık, logo, set veya     müziğin bir reklamda kullanılması halinde, söz konusu mesajın reklam olduğu     tüketiciler tarafından kolaylıkla fark edilebilir olmalıdır.
 (5) Haber bültenleriyle veya kamu hizmeti duyurularıyla     özdeşleşmiş bir görüntü veya ses efektinin reklamda     kullanılması halinde, söz konusu mesajın reklam olduğu tüketiciler     tarafından kolaylıkla fark edilebilir olmalıdır.
 Doğruluk ve     dürüstlük
 MADDE 7 – (1)     Reklamlar doğru ve dürüst olmalıdır.
 (2) Reklamlar, ekonomik ve sosyal sorumluluk bilinci     içinde ve haksız rekabete yol açmayacak şekilde hazırlanmalıdır.
 (3) Reklamlar, ortalama tüketicinin algılama düzeyi ile     reklamın tüketici üzerindeki olası etkisi göz önünde bulundurularak     hazırlanmalıdır.
 (4) Reklamlar, tüketicinin güvenini kötüye kullanamaz ya     da onun tecrübe ve bilgi eksikliklerini istismar edemez.
 (5) Reklamlar, aşağıda sayılan haller başta olmak üzere,     hiçbir konuda tüketiciyi doğrudan veya dolaylı olarak yanıltabilecek ifade     ya da görüntüler içeremez:
 a) Malın; yapısı, bileşimi, tedariki, faydası, riski,     aksesuarları, üretim yöntemi ve tarihi, amaca uygunluğu, kullanım şekli,     kullanım ömrü ve alanları, teknik özellikleri, verim ve performansı,     miktarı, menşei, çevreye etkisi gibi özellikleri,
 b) Hizmetin nitelikleri,
 c) Mal veya hizmet sunan kişi ya da kuruluşun ticaret     unvanı, işletme adı, statüsü ve yetki alanları,
 ç) Mal veya hizmetin değeri ve ödenecek gerçek toplam     fiyatı,
 d) Kiralama yoluyla satış, kiralama, taksitle satış ve     kredili satış gibi diğer ödeme şartları,
 e) Teslim, değiştirme, geri alma, garanti, satış sonrası     hizmetleri, yedek parça veya bakım ve onarım şartları,
 f) Fikri ve sınai mülkiyet     hakları,
 g) Resmi tanınma ya da onay, madalyalar, ödüller,     diplomalar ve benzeri belgeler,
 ğ) Sosyal amaçlı yardımlar,
 h) Tüketicilerin yasal hakları veya karşılaşabileceği     riskler.
 (6) İlgili mevzuatı gereği bir mal veya hizmete ilişkin     olarak düzenlenmesi zorunlu ruhsat, izin, onay, kayıt gibi belgeler ile     uyulması gereken diğer yasal süreçler, o mal veya hizmetin diğerlerinden     farklı ya da daha üstün olduğu algısı oluşturacak biçimde reklamlarda     kullanılamaz.
 (7) Reklamlarda tüketicinin sahip olduğu yasal haklar,     tüketicilere fazladan sunulan bir hak gibi gösterilemez.
 (8) Reklamlarda yer alan;
 a) Araştırma sonuçları veya bilimsel yayınlardan yapılan     alıntılar çarpıtılamaz.
 b) İstatistikler gerçekte olduklarından farklı sonuçlar     doğuracak biçimde sunulamaz.
 c) Bilimsel terimler yanıltıcı biçimde kullanılamaz.
 ç) İddialar, gerçekte sahip olmadıkları bir bilimsel     temele sahipmiş gibi gösteren bilimsel terminoloji ve ifadeler içeremez.
 Karşılaştırmalı     reklamlar
 MADDE 8 – (1)     Karşılaştırmalı reklamlar, ancak;
 a) Aldatıcı ve yanıltıcı olmaması,
 b) Haksız rekabete yol açmaması,
 c) Karşılaştırılan mal veya hizmetlerin aynı nitelikte     olması ve aynı istek ya da ihtiyaca cevap vermesi,
 ç) Tüketiciye fayda sağlayacak bir hususun     karşılaştırılması,
 d) Karşılaştırılan mal veya hizmetlerin, fiyatı da dahil, bir ya da daha fazla maddi, esaslı,     doğrulanabilir ve tipik özelliğinin objektif olarak karşılaştırılması,
 e) Nesnel, ölçülebilir, sayısal verilere dayanan     iddiaların; bilimsel test, rapor veya belgelerle ispatlanması,
 f) Rakiplerin fikri ve sınai     mülkiyet haklarını, ticaret unvanını, işletme adını, diğer ayırt edici     işaretlerini, mallarını, hizmetlerini, faaliyetlerini veya diğer     özelliklerini kötülememesi veya itibarsızlaştırmaması,
 g) Menşei belirtilmiş mal veya hizmete ilişkin     karşılaştırmada, mal veya hizmetlerin aynı coğrafi yerden olması,
 ğ) Reklam veren ile rakibinin markası, ticaret unvanı,     işletme adı veya diğer bir ayırt edici işareti ya da mal veya hizmetleri     ile ilgili karışıklığa yol açmaması,
 koşullarıyla     yapılabilir.
 (2) Karşılaştırmalı reklamlarda, rakiplere ait isim,     marka, logo veya diğer ayırt edici şekil veya     ifadeler ile ticaret unvanı veya işletme adlarına, bu maddenin birinci     fıkrasında belirtilen hükümlere uygun olması koşuluyla yer verilebilir.
 (3) Takviye edici gıdaların karşılaştırmalı reklamı     yapılamaz.
 İspat     külfeti
 MADDE 9 – (1)     Reklamlarda yer alan doğrulanabilir olgularla ilgili tanımlamalar, iddialar     ya da örnekli anlatımlar; üniversitelerin ilgili bölümlerinden veya     akredite olmuş ilgili test ve değerlendirme kuruluşlarından veya bağımsız     araştırma kuruluşlarından alınmış raporlar ile kanıtlanmak zorundadır.
 (2) Reklam verenlerin kendilerine ait laboratuvar veya merkezlerinde yaptırılan araştırma ya     da çalışmaların ispat niteliğinde sayılabilmesi için, bu çalışmaların     bilimsel geçerliliğinin üniversitelerin ilgili bölümlerince veya akredite     olmuş ilgili test ve değerlendirme kuruluşlarınca teyit edilmesi gerekir.
 (3) Birinci ve ikinci fıkra kapsamında sunulan     raporların, reklamda yer alan iddiaları reklamın yayınlandığı dönemde     kanıtlar nitelikte olması esastır.
 (4) Reklam verenler, bu Yönetmelikte belirlenen     ilkelerin uygulanmasını denetlemekle yetkili ve görevli olanlara     reklamlarda yer alan iddiaları kanıtlar nitelikteki belgeleri sunmakla     yükümlüdür.
 Kötüleme
 MADDE 10 – (1)     Reklamlar; hiçbir kişi, kurum veya kuruluşu, ticari ya da mesleki     faaliyeti, malı ya da hizmeti, reklamı veya markayı aşağılayamaz, açıkça     alay konusu edemez ve benzeri bir biçimde kötüleyemez.
 İtibardan     haksız yararlanma
 MADDE 11 – (1)     Reklamlarda;
 a) Bir kişi, kurum veya kuruluşun adı veya amblem, logo ve diğer ayırt edici kurumsal kimlik unsurları, tüketicinin     yanıltılmasına yol açacak şekilde kullanılamaz.
 b) Bir kişi adından ya da bir firma, kurum veya kuruluşa     ait ticaret unvanından fikri ve sınai mülkiyet     hakkından veya bir reklam kampanyası ile sağlanmış bulunan itibardan haksız     olarak yararlanılamaz.
 Taklit
 MADDE 12 – (1)     Reklamlar, başka bir reklamın; metni, sloganı, görsel sunumu, müziği, ses efektleri ve benzeri unsurlarını tüketiciyi yanıltacak     ya da karışıklığa yol açacak biçimde taklit edemez.
 (2) Reklamlarda bir mal veya hizmet, koruma altındaki     bir marka veya ticaret unvanına sahip başka bir mal veya hizmetin taklidi     veya kopyası olarak sunulamaz.
 Fiyat     bilgisi içeren reklamlar
 MADDE 13 – (1)     Reklamlarda bir mal veya hizmete ilişkin fiyata veya fiyatın hesaplanma     yöntemine yer verilmesi halinde, verilen fiyat bilgileri, reklamı yapılan     mal veya hizmet ile ilgili olmalıdır. Fiyat hakkında eksik bilgi vermek     veya anlam karışıklığına yol açmak suretiyle tüketiciler yanıltılamaz.
 (2) Reklamlarda tüketicilerin bilgisine sunulan fiyat,     mal veya hizmetin tüm vergiler dâhil toplam satış fiyatı olmalıdır.
 (3) Tüketicinin yaş, cinsiyet, sağlık durumu gibi     özellikleri veya ilgili mevzuatı nedeniyle bir vergi, resim, harç veya     ücretin hesaplanamaması durumunda bu unsurların fiyata dahil     olmadığı reklamlarda açıkça belirtilir ve toplam fiyatın hesaplanma     yöntemine yer verilir.
 (4) Yurt dışında ifa edilmesi öngörülen paket tur ve     eğitim hizmetleri ile yurt dışına yönelik ulaşım ve konaklama hizmetlerinin     reklamları hariç olmak üzere, reklamlarda satış fiyatları; “Türk Lirası”,     “TL” veya “¨” şeklinde     belirtilir.
 (5) Mal veya hizmetin tesliminden doğan ve tüketici     tarafından ödenecek giderlerin bulunması halinde bu giderlerin tutarı;     tutarın belirli olmaması halinde ise hesaplanma yöntemi hakkında     tüketiciler bilgilendirilir.
 (6) Mal veya hizmetin fiyatının başka bir mal veya     hizmete bağlı olması halinde, tüketicilerin reklamda yer verilen fiyattan     yararlanması için yerine getirilmesi gereken şartlar açıkça belirtilir.
 (7) Taksit tutarlarının verildiği reklamlarda, reklamı     yapılan mal veya hizmetin toplam fiyatı ve taksit sayısı, taksit tutarı ile     birlikte ve okunabilir büyüklükte gösterilir veya sesli olarak belirtilir.
 (8) Reklamlarda bir mal veya hizmetin, belirli     yükümlülükleri yerine getirmek koşuluyla tüketicilere bedelsiz verileceği     taahhüt ediliyor ise, buna ilişkin olarak tüketicilerin yerine getirmek     zorunda olduğu yükümlülükler reklamın ana mesajında açıkça belirtilir.
 (9) Fiyatın geçerliliği ile ilgili bir süre veya stok     sınırı var ise, bu süre ve stok miktarı reklamlarda açıkça belirtilir.
 İndirimli     satış reklamları
 MADDE 14 – (1) Bir     mal veya hizmete ilişkin indirim yapıldığını gösteren yazılı, sesli veya     görsel herhangi bir ibarenin yer aldığı reklamlarda; indirimli satışın     başlangıç ve bitiş tarihleri ile indirimli olarak satışa sunulan mal veya     hizmetin miktarı sınırlı ise bu miktarın açık ve anlaşılır bir biçimde     belirtilmesi zorunludur.
 (2) İndirimli satış reklamlarında, hangi mal veya     hizmetlerin indirimli satışa konu edileceği veya ne kadar indirim     uygulanacağı hususlarında anlam karışıklığına yol açarak tüketicileri     yanıltabilecek veya gerçekte olduğundan daha fazla indirim uygulanıyormuş     izlenimi oluşturacak ifade veya görüntülere yer verilemez.
 (3) Yapılan indirimin miktarı veya oranı hesaplanırken,     indirimli fiyattan bir önceki fiyat esas alınır.
 (4) İndirimli satışa konu edilen mal veya hizmetlerin     indirimden önceki fiyattan daha düşük fiyatla satışa sunulduğunun ispatı     reklam verene aittir.
 Çekiliş,     yarışma ve promosyon içerikli reklamlar
 MADDE 15 – (1) Mal     veya hizmetlere yönelik çekiliş, yarışma ve promosyon     gibi pazarlama tekniklerini kullanmak suretiyle yapılan reklamlarda     aşağıdaki hususlara uyulması zorunludur:
 a) Reklamı yapılan mal veya hizmetlerle birlikte     karşılıksız olarak verilen mal veya hizmetlerin ya da ikramiyelerin taahhüt     edilenden farklı olmaması ve tüketicilerde oluşturulan makul beklenti     düzeyini karşılaması gerekir.
 b) Reklamı yapılan mal veya hizmetlerin satın alınması     halinde, tüketiciye ayrıca promosyon olarak hediye     mal veya hizmetlerin veya ikramiyelerin de verileceği belirtiliyorsa,     hediye veya ikramiye olarak verilecek mal veya hizmetlerin miktarı, gerçek     piyasa değeri ile bunların verilmesine ilişkin geçerlilik süresi açıklanır.
 c) Reklamı yapılan mal veya hizmetlerin satın alınması     veya belli sayıda kupon, etiket, kapak ve benzeri unsurların biriktirilmesi     suretiyle piyango, ikramiye çekilişi ya da bir yarışmaya katılma hakkı     veren pazarlama tekniklerinin duyurulması halinde; promosyon     süresinin başlangıç ve bitiş tarihi, ikramiye çekiliş sonuçlarının     duyuruluş şekli, malın teslimi ile hizmetin yerine getirilme tarihi ve     koşulları açıklanır.
 (2) Gerçek piyasa değeri para ile ifade edilemeyen ve promosyon olarak verilen hediye mal veya hizmetler     hakkında birinci fıkranın (b) bendi uygulanmaz.
 Tanıklı     reklamlar
 MADDE 16 – (1)     Reklamlarda, tanıklığına başvurulan kişi, kurum veya kuruluşun tecrübesine,     bilgisine veya araştırma sonuçlarına dayanmayan ve gerçek olmayan hiçbir     tanıklık ya da onay ifadesine yer verilemez veya atıfta bulunulamaz.
 (2) Reklamlarda, geçerliliğini yitiren veya başka     nedenlerle uygulanamaz duruma gelen tanıklık ya da onay ifadeleri     kullanılamaz.
 (3) Reklamlarda; doktor, diş hekimi, veteriner hekim ve     eczacılar ile sağlık kuruluşlarının bir mal veya hizmete yönelik sağlık     beyanında bulunduğuna ilişkin ya da bu izlenimi uyandıran herhangi bir     görüntü, beyan veya atfa yer verilemez.
 Çevreye     ilişkin beyanlar içeren reklamlar
 MADDE 17 – (1)     Reklamlar, tüketicilerin çevre konusundaki duyarlılığını ya da bu alandaki     olası bilgi eksikliğini istismar edecek biçimde yapılamaz.
 (2) Reklamlarda; çevresel işaret, sembol ve onaylar     tüketicileri aldatıcı şekilde kullanılamaz.
 (3) Reklamlarda, çevresel etki konusunda sadece akademik     kuruluşlarca kabul görmüş bilimsel çalışmalara dayalı bilimsel bulgular ve     teknik gösterimler kullanılabilir.
 (4) İlgili mevzuatı gereği enerji etiketlemesi zorunlu     olan mallara ilişkin reklamlarda, enerji verimliliğine veya fiyata dair     bilgilerin yer alması durumunda, ilgili malın enerji verimliliği sınıfının     belirtilmesi zorunludur.
 İKİNCİ     BÖLÜM
 Reklamlardaki     Görseller ile Yazılı ve Sesli İfadeler
 Görseller     ile yazılı ve sesli ifadelerin sunuluşu
 MADDE 18 – (1)     Reklamlarda, tüketicinin satın alma kararını etkileyecek nitelikteki bilgilerin     ortalama tüketicinin algılayabileceği sürede ve biçimde iletilmesi     zorunludur.
 (2) Reklamlarda yer alan ana vaadin esaslı unsurları     açık ve anlaşılır bir biçimde reklamın ana mesajında belirtilir.
 (3) Radyo reklamları, cep telefonlarına gönderilen kısa     mesajlar, bant reklam gibi niteliği gereği alt yazı veya dipnota yer     verilmesi mümkün olmayan reklamlarda, ana vaadin eksiksiz bir şekilde     verilmesi koşuluyla, tüketicilerin ayrıntılı bilgi alabileceği müşteri     hizmetleri numaralarına veya internet sitesine yönlendirme yapılması     yeterlidir.
 (4) Reklamlarda yer alan alt yazı, durağan yazı ve     dipnotlar; okunabilir ve algılanabilir hız ve büyüklükte olmalıdır.
 (5) Yazılı mecralarda dipnot, görsel mecralarda alt yazı     ve durağan yazı olarak kullanılan metinler; ana vaadi açmak, netleştirmek     veya ana vaadin gerçekleşmesi için gerekli koşulları veya istisnaları     iletmek için kullanılabilir. Ancak, yazılı ve görsel mecralarda yayınlanan     reklamlarda; alt yazı, durağan yazı ve dipnotların asgari düzeyde tutulması     esastır.
 (6) Reklamlardaki alt yazı, durağan yazı veya dipnotta     yer alan koşulların veya istisnaların, ana vaadin sağladığı avantajları     tamamıyla ya da büyük ölçüde ortadan kaldıracak nitelikte olmaması ve ana     vaatle uyumsuzluk içermemesi zorunludur.
 (7) Reklamlardaki sesli ifadeler, görseller, dipnot, alt     yazı veya durağan yazılarda yer verilen bilgiler birbiriyle çelişmemelidir.
 Alt yazı,     durağan yazı ve dipnotlardaki yazının boyutu
 MADDE 19 – (1) Görsel     mecralarda yayınlanan reklamlarda yer alan alt yazı ve durağan yazıların     metin boyutu;
 a) 4:3 görüntü düzeniyle     yapılan yayında; standart çözünürlüklü televizyon (SDTV) formatı için en az     14 satır,
 b) 16:9 görüntü düzeniyle     yapılan yayında; standart çözünürlüklü televizyon (SDTV) formatı için en az     16 satır,
 c) Yüksek çözünürlüklü televizyon (HDTV) formatı için en     az 30 satır,
 ç) 4K çözünürlüklü televizyon (4K Ultra HDTV) formatı     için en az 60 satır,
 yüksekliğinde olmalıdır.
 (2) Yazılı basında, broşür ve benzeri yazılı mecralarda     yayınlanan reklamlardaki dipnotlarda kullanılan yazının boyutu, en az Arial 8 punto büyüklüğüne eşdeğer büyüklükte olmalıdır.
 (3) Alt yazı ve dipnotlarda, yazım kılavuzuna uygun     olarak özel isimlerin baş harfleri ve kısaltmalar dışında küçük harf düzeni     kullanılmalıdır.
 (4) Alt yazı, durağan yazı ve dipnotlarda yer alan metin     boyutlarına ilişkin ölçümler; (v) veya (ı) gibi düz uçlu küçük harfler esas     alınarak yapılır. Ölçümlerde (d), (p) ve (g) gibi yükselen ve alçalan     kenarları bulunan harfler dikkate alınmaz.
 (5) Yukarıda sayılanların dışında kalan mecralarda     yayınlanan reklamlarda yer alan alt yazı, durağan yazı ve dipnotlar     okunabilir büyüklükte olmalıdır.
 Alt     yazıların ekranda kalma süresi
 MADDE 20 – (1) Görsel     mecralarda yayınlanan reklamlarda kullanılan alt yazı; kelime başına 0,25     saniye (saniye başına 4 kelime) hesabıyla ekranda tutulmalıdır. Alt yazıda 9 ve daha az kelime olması durumunda, tanıma ve     algılama süresi olarak toplam süreye 3 saniye eklenmesi; 10 ila 20 arası     kelime olması durumunda toplam süreye 4 saniye eklenmesi, 21 ila 50 arası     kelime olması durumunda toplam süreye 6 saniye eklenmesi ve 51 ila 100     arası kelime olması durumunda toplam süreye 8 saniye eklenmesi, daha fazla     kelime olması durumunda ise toplam süreye 10 saniye eklenir.
 (2) Kelime sayısının tespitinde; internet sitesi     adresleri, telefon numaraları ve uzun sayılar bir kelime sayılır. Uzun     sayılar ikili, üçlü ve dörtlü gruplar halinde kullanılır.
 Dipnot, alt     yazı ve durağan yazı metinleri ile ilgili diğer hükümler
 MADDE 21 – (1)     Reklamlarda yer alan dipnot, alt yazı ve durağan yazılarda aşağıda     belirtilen hususlara uyulması zorunludur:
 a) Yazı ile arka planı arasındaki kontrast     ve nispi parlaklık, metnin kolaylıkla okunmasına olanak tanımalıdır.
 b) Metnin arka planının dikkati dağıtabileceği hareketli     görüntülerde veya bir görüntüden diğerine geçildiğinde; metin, opak tek renkli bir blok alan üstüne     yerleştirilmelidir.
 c) Abartılı, karmaşık, italik yazı karakterleri ile     yazıların okunmasını zorlaştıracak efekt,     gölgelendirme ve benzeri teknikler kullanılmamalıdır.
 ç) Kelimeler arasındaki boşluk, harfler arasındaki     boşluktan; satırlar arasındaki boşluk, kelimeler arasındaki boşluktan fazla     olmalıdır.
 d) Alt yazı ve durağan yazı metni, ekranın güvenli resim     alanından daha küçük ve güvenli yazı alanına konumlandırılmalıdır.
 e) Dipnot, alt yazı ve durağan yazı metinleri     reklamlarda konumlandırılırken, yazılar herhangi bir görseli, görseller de     yazıları anlaşılmaz hale getirmemelidir.
 ÜÇÜNCÜ     BÖLÜM
 Örtülü     Reklam
 Örtülü     reklam yasağı
 MADDE 22 – (1) Her     türlü iletişim aracında sesli, yazılı ve görsel olarak örtülü reklam     yapılması yasaktır.
 (2) Reklamlar, mecra kuruluşlarının editoryal     bağımsızlığını etkileyecek şekilde kullanılamaz.
 Örtülü     reklamların değerlendirilmesi
 MADDE 23 – (1) Mal     veya hizmetlere ilişkin isim, marka, logo veya     diğer ayırt edici şekil veya ifadelerle ticaret unvanı veya işletme adları     ile bunları temsil eden kurum ve kişiye ilişkin bilgi ve görüntülerin yer     aldığı yazı, haber, yayın ve programların örtülü reklam açısından     değerlendirilmesinde;
 a) İsim, marka, logo veya diğer     ayırt edici şekil veya ifadelerle ticaret unvanı veya işletme adları ile     bunları temsil eden kurum ve kişiye ilişkin bilgi ve görüntülerin, içinde     yer aldıkları yazı, haber, yayın veya programların formatı ile konu,     içerik, sunum, konumlandırma ve süre açısından uyumlu, abartısız ve     orantılı olması,
 b) Haber verme, yayma ve bilgi alma hakkı çerçevesinde     yayınlanan yazı, haber, yayın veya programların; tüketicilerin aydınlanma     ve bilgilenme ihtiyacını karşılaması,
 c) Tüketici tercihlerini bilinçli olarak     yönlendirebilecek şekilde mal veya hizmetlere yönelik özel tanıtıcı atıflar     yapılarak mal veya hizmetlerin kiralanmasının veya satın alınmasının teşvik     edilmemesi,
 koşulları dikkate     alınır.
 (2) Turizm, folklor, kent belgeselleri ile bazı mal veya     hizmetlerin denenerek tüketicilerin bilgilendirilmesine yönelik yazı,     haber, yayın ve programlarda; isim, marka, logo     veya diğer ayırt edici şekil veya ifadelerle ticaret unvanı veya işletme     adları ile bunları temsil eden kurum ve kişiye ilişkin bilgi ve     görüntülerin yer alması halinde, tabela veya afiş gibi unsurlar abartılı     biçimde öne çıkarılamaz ve ayrıntılı iletişim bilgilerine yer verilemez.
 (3) Kentsel alanlarda ve sokak görüntülerinde, her türlü     röportaj uygulamasında ve haber değeri taşıyan sportif, kültürel ve     sanatsal etkinliklerin yapıldığı mekanlarda yer alan isim, marka, logo veya diğer ayırt edici şekil veya ifadeler ile     ticaret unvanı veya işletme adlarına ait tabela veya afiş gibi unsurlar     abartılı biçimde gösterilemez.
 DÖRDÜNCÜ     BÖLÜM
 Reklamlarda     Çocuklara İlişkin Düzenlemeler
 Çocuklara     yönelik reklamlar
 MADDE 24 – (1)     Çocuklara yönelik olan veya çocukları etkileme olasılığı bulunan reklamlar     ile çocukların oynadığı reklamlar:
 a) Çocukların; fiziksel, zihinsel, ahlaki, psikolojik ve     toplumsal gelişim özelliklerini olumsuz yönde etkileyebilecek hiçbir ifade     ya da görüntü içeremez.
 b) Hedef kitlesindeki çocukların yaş grubunun     özellikleri dikkate alınarak, çocuklarda gerçek dışı beklentilere neden     olan veya kurgu ile gerçeklik arasındaki farkı ayırt etmeyi zorlaştıran     unsurlar içeremez.
 c) Belirli bir ürüne sahip olmanın ya da o ürünü     kullanmanın çocuğa, yaşıtı olan diğer çocuklara göre fiziksel, sosyal veya     psikolojik bir üstünlük sağlayacağına veya o ürüne sahip olmamanın aksi yönde     bir etki oluşturacağına yönelik mesajlar içeremez.
 ç) Çocukları tehlikeli durumlara sokabilecek veya     tanımadıkları kişilerle ilişki kurmaya ya da bilmedikleri veya tehlikeli     yerlere girmeye teşvik edebilecek hiçbir ifade ya da görüntü içeremez.
 d) Çocukların taklit edebilecekleri şiddet unsurları     içeremez.
 e) Çocukları, kendileri veya çevreleri için tehlike     oluşturabilecek araç, gereç ve nesneleri kullanırken veya oynarken     gösteremez.
 f) Kültürel, ahlaki ve olumlu sosyal davranışları     bozmaya, değiştirmeye veya kötülemeye yönelik unsurlar içeremez.
 g) Çocukların ebeveynlerine, öğretmenlerine veya diğer     kişilere duyduğu özel güvenin kötüye kullanılmasına yönelik ifade veya     görüntüler içeremez.
 ğ) Ebeveyn veya öğretmenlerin otoritesini ve     sorumluluğunu zayıflatacak veya ortadan kaldıracak unsurlar içeremez.
 h) Ebeveynlerin çocuklarına yönelik sevgi, şefkat,     bağlılık gibi hassasiyetlerini istismar edemez.
 ı) Çocukları, bir mal veya hizmeti edinmek için,     ebeveynlerini veya başkalarını ikna etmeye doğrudan teşvik edemez.
 i) Mal veya hizmetlerin edinilmesi için, çocukların     sözleşme yapmalarını ima edecek ifadeler içeremez.
 j) Mal veya hizmetin her aile bütçesine uygun olduğunu     ifade edemez.
 k) Mal veya hizmetin fiyatının düşük olduğu algısı     oluşturacak şekilde, fiyat bilgisinin yanında yalnızca veya sadece gibi     ifadeler içeremez.
 l) Mal veya hizmeti kullanmanın veya bunlardan     yararlanmanın gerektirdiği beceriyi, olması gerekenden az gösteremez.
 m) Reklamı yapılan mal veya hizmetin kullanımı için ya     da reklamda gösterilen sonucun alınabilmesi için ilave mal veya hizmet     gerekmesi halinde, bu hususları açıkça içermek zorundadır.
 n) Önlem alınmadığı takdirde çocukların veya     çevresindekilerin sağlığına zarar verebilecek mal veya hizmetler için     gerekli önlemlerin alınmasını sağlayan hatırlatıcı simge veya uyarıları     içermek zorundadır.
 (2) Mesafeli sözleşmelere ilişkin reklamlar, doğrudan     çocukları hedef alan satın alma daveti içeremez.
 BEŞİNCİ     BÖLÜM
 Reklamlara     İlişkin Diğer Hükümler
 Finansal     hizmetlere ilişkin reklamlar
 MADDE 25 – (1) Faiz     ve kar payı oranlarının yer aldığı reklamlarda, bu oranlar doğru olarak     belirtilir ve vade sonunda elde edilecek toplam tutarı etkileyecek     koşullara yer verilir.
 (2) Kredi hizmetlerine ilişkin reklamlarda faiz ve kar     payı oranlarına yer verilmesi durumunda; kredinin tüketiciye toplam     maliyetinin aylık ve yıllık yüzde değeri açık ve anlaşılır bir biçimde     reklamın ana vaadinde belirtilir.
 (3) Kredi hizmetlerine ilişkin reklamlarda, kredinin     türü ve vadesi, istenilen teminatlar ya da aranan diğer özellikler veya     geri ödeme koşulları hususlarında tüketiciler yanıltılamaz.
 Reklama     ilişkin özel düzenlemesi bulunan mal veya hizmetler
 MADDE 26 – (1)     İlaçlar, beşeri tıbbi ürünler, tıbbi cihazlar, sağlık hizmetleri, gıdalar,     takviye edici gıdalar, kozmetik ve temizlik ürünleri, tütün mamulleri ve     alkollü içkiler gibi reklama ilişkin özel düzenlemesi bulunan mal veya     hizmetlerin reklamları, ilgili mevzuatında yer alan reklam ve tanıtımla     ilgili diğer hükümlere de uygun olmalıdır.
 Diğer     hususlar
 MADDE 27 – (1)     Doğrudan satış ve tele-alışveriş reklamlarında; reklam verenin isim, unvan,     adres, telefon ve diğer iletişim bilgileri, mal veya hizmetin tüm vergiler dahil toplam fiyatı ve nakliye masrafı ile cayma     hakkının olduğu durumlarda bu hakkın kullanılma şartı ve süresine ilişkin     bilgilerin yer alması zorunludur. Bu tür reklamlarda; ilk kez, son, sadece,     tek bir sefer, sınırlı satış, hepsi satılmak üzere, satıldı satılacak gibi     ifadelerle tüketiciler mal veya hizmeti satın almaya teşvik edilemez.
 (2) Devre mülk sözleşmeleri hariç olmak üzere; devre     tatil veya uzun süreli tatil hizmeti, yatırım aracı olarak tanıtılamaz.
 (3) Falcı, medyum, astrolog ve benzerleri tarafından     verilen hizmetlerin hiçbir şekilde reklamı yapılamaz.
 (4) Kira yoluyla veya taksitle satış şartlarını içeren     reklamlarda; mal veya hizmetin peşin fiyatı, teminat, ödeme takvimi, faiz     oranı, malların toplam maliyeti ya da diğer satış şartları konusunda     tüketiciler yanıltılamaz.
 (5) Konut veya tatil amaçlı taşınmaza ilişkin     reklamlarda fiyata yer verilmesi halinde ilgili bağımsız bölümün brüt ve     net alanlarının da gösterilmesi zorunludur.
 (6) Reklamı yapılan bir malın içeriğinde, toplumun genel     dini hassasiyetlerine aykırı bir bileşenin doğrudan veya dolaylı olarak     kullanılması halinde, bu husus reklamlarda açıkça belirtilir.
 ÜÇÜNCÜ     KISIM
 Haksız     Ticari Uygulamalar
 Haksız     ticari uygulama yasağı
 MADDE 28 – (1)     Tüketiciye yönelik bir ticari uygulamanın; mesleki özenin gereklerine     uymaması ve ulaştığı ortalama tüketicinin ya da yöneldiği grubun ortalama     üyesinin, bir mal veya hizmete ilişkin ekonomik davranış biçimini önemli     ölçüde bozması veya bozma ihtimalinin olması durumunda haksız olduğu kabul     edilir. Bir mal veya hizmete ilişkin tüketici işleminden önce, işlem     sırasında veya işlem sonrasında haksız ticari uygulama yapılamaz.
 (2) Tüketiciye yönelik ticari uygulamaların, ortalama     tüketicinin bilinçli olarak karar verme yeteneğini azaltarak normal şartlar     altında taraf olmayacağı bir tüketici işlemine taraf olmasına yol açması     halinde, tüketicilerin ekonomik davranış biçimini önemli ölçüde bozduğu     kabul edilir.
 (3) Zihinsel veya fiziksel zaafları, yaşları ya da     tecrübesizlikleri nedeniyle belirli mal veya hizmetlere ve bunlara ilişkin     ticari uygulamalara karşı özellikle korunması gereken tüketici gruplarının     ekonomik davranış biçimlerinin önemli ölçüde etkilenme olasılığının olup     olmadığı bu grubun ortalama bir üyesi esas alınarak belirlenir.
 (4) 29 uncu maddede yer alan aldatıcı eylemler, 30 uncu     maddede yer alan aldatıcı ihmaller ve 31 inci maddede yer alan saldırgan     ticari uygulamalar ile Ek’te yer alan aldatıcı ticari uygulamalar ve     saldırgan ticari uygulamalar her hâlükârda haksız ticari uygulama olarak     kabul edilir.
 Aldatıcı     eylemler
 MADDE     29 –     (1) Yanlış bilgi içeren veya verilen bilgiler esasen doğru olsa bile     sunuluşuna dair bütün koşullar değerlendirildiğinde, ortalama tüketiciyi     aldatan ya da aldatmaya elverişli olan ve bu suretle tüketicinin normal     şartlar altında taraf olmayacağı bir hukuki işleme taraf olmasına yol açan     ya da yol açma olasılığı bulunan ticari uygulamalar aldatıcı olarak kabul     edilir.
 (2) Aşağıda belirtilen hususlarda tüketicileri aldatan     ya da aldatma ihtimali olan eylemler aldatıcı eylem olarak değerlendirilir:
 a) Bir mal ya da hizmetin varlığı, mahiyeti, tedariki,     faydası, riski, uygulaması, içeriği, aksesuarları, satış sonrası     hizmetleri, üretim yöntemi ve tarihi, ifası, amaca uygunluğu, miktarı,     teknik özellikleri, menşei, kullanımından beklenen sonuçları, üzerlerinde     yapılan test ve kontrollerin sonuçları, çevreye olan etkileri ve diğer     önemli özellikleri,
 b) Ticari uygulamada bulunanın taahhütlerinin kapsamı,     pazarlama sürecinin mahiyeti, sponsor desteği,     yetkili otoriteler tarafından mal veya hizmetin onaylandığına ilişkin ifade     veya sembolleri,
 c) Bir mal veya hizmetin fiyatı, fiyatının hesaplanma     yöntemi, ödeme koşulları ya da belirli bir fiyat avantajı,
 ç) Tüketicinin sahip olduğu yasal haklar veya     karşılaşabileceği riskler,
 d) Bir mal veya hizmete ilişkin servis, yedek parça,     değiştirme veya tamir hizmetleri,
 e) Ticari uygulamada bulunanın veya temsilcisinin;     kimliği, mal varlığı, yetenekleri, statüsü, kurum veya kuruluşlara üyelik     bilgileri, sahip olduğu ticari haklar, fikri ve sınai     mülkiyet hakları, yetkili otoritelerden ödül ve nişan kazanmış olması gibi     nitelikleri, sıfatları, unvanları ve diğer hakları.
 (3) Bir ticari uygulamanın, ortalama tüketicinin     ekonomik davranış biçimini önemli ölçüde bozması veya bozma ihtimali     bulunması ve aşağıdaki olasılıkları içermesi halinde aldatıcı olduğu kabul     edilir:
 a) Rakibinin malı, hizmeti, markası veya diğer bir ayırt     edici özelliği ile karışıklığa sebep olması.
 b) Ticari uygulamada bulunanın, bağlı olduğu meslek     odaları ve benzeri kuruluşların ve varsa bunların üst kuruluşlarının,     ilgili faaliyet alanına veya belirli bir ticari uygulamaya ilişkin     düzenlemiş oldukları davranış kurallarında yer alan yükümlülüklerini yerine     getirmemesi.
 Aldatıcı     ihmaller
 MADDE     30 – (1)     Ticari uygulamada bulunanın bir hukuki ilişki kurmak amacıyla tüketiciye     yöneltmiş olduğu öneride önemli bir bilgiyi gizlemesi, öneriyi tüketiciye     anlaşılmaz bir şekilde veya uygun olmayan bir zamanda sunması, amacı açıkça     belli olan ticari uygulamanın amacını tüketiciye bildirmemesi ve bu     durumların ortalama bir tüketicinin normal şartlar altında taraf olmayacağı     bir hukuki işleme taraf olmasına yol açması ya da yol açma olasılığının     bulunması halinde aldatıcı ihmalin varlığı kabul edilir.
 (2) Ticari uygulamanın içerik ve şartlarının tüketiciye     aktarılması için kullanılan iletişim aracının zamansal veya mekânsal     sınırlamaları nedeniyle gerekli bilgilerin verilemediği hallerde, aldatıcı     ihmalin var olup olmadığının değerlendirmesi, söz konusu sınırlamalar ve     ticari uygulamada bulunanın bilgiyi tüketicilere diğer araçlarla sunmak     için aldığı önlemler dikkate alınarak yapılır.
 Saldırgan     ticari uygulamalar
 MADDE     31 – (1)     Bir ticari uygulamanın; taciz, fiziksel şiddet dâhil cebir veya haksız     tesir yoluyla ortalama tüketicinin bir mal ya da hizmete ilişkin seçim veya     davranış özgürlüğünü önemli ölçüde bozması veya bozma olasılığı taşıması ve     tüketicinin bu sebeple normal şartlar altında taraf olmayacağı bir hukuki     işleme taraf olması veya taraf olma olasılığının artması halinde saldırgan     olduğu kabul edilir.
 (2) Bir ticari uygulamanın; saldırgan olup olmadığı     belirlenirken aşağıdaki hususlar dikkate alınır:
 a) Ticari uygulamanın zamanı, yeri, mahiyeti ve     devamlılığı,
 b) Ticari uygulamanın tehdit ya da hakaret içeren söz     veya davranışlar içerip içermediği,
 c) Tüketicinin muhakeme yeteneğini bozduğu bilinen doğal     afet gibi bir felaket ya da aynı derecede bir başka durumun ticari     uygulamada bulunan tarafından, tüketicinin mal veya hizmete ilişkin     kararını etkilemek için kötüye kullanılıp kullanılmadığı,
 ç) Tüketicinin, sözleşmeyi feshetme ya da başka bir     mala, hizmete veya ticari uygulamada bulunana yönelme gibi haklarını     kullanmak istemesi karşısında, ticari uygulamada bulunan tarafından     getirilen ağır veya orantısız sözleşme dışı bir engelin bulunup     bulunmadığı,
 d) Hukuka aykırı bir eylemde bulunulacağı tehdidinin     olup olmadığı.
 DÖRDÜNCÜ     KISIM
 Çeşitli ve     Son Hükümler
 Yükümlülük
 MADDE 32 – (1)     Kanunun 61 inci ve 62 nci maddeleri ile bu     Yönetmeliğe uygun olmayan reklamın veya ticari uygulamanın daha sonra     düzeltilmesi veya telafi edilmesi reklam verenin veya ticari uygulamada     bulunanın tespit edilen aykırılığa ilişkin sorumluluğunu ortadan kaldırmaz.
 Yürürlükten     kaldırılan yönetmelik
 MADDE 33 – (1) 14/6/2003 tarihli ve 25138 sayılı Resmî Gazete’de     yayımlanan Ticari Reklam ve İlânlara İlişkin İlkeler ve Uygulama Esaslarına     Dair Yönetmelik yürürlükten kaldırılmıştır.
 Yürürlük
 MADDE 34 – (1) Bu     Yönetmeliğin 8 inci maddesinin ikinci fıkrası Yönetmeliğin yayımı     tarihinden itibaren bir yıl sonra, diğer hükümleri ise yayımı tarihinde     yürürlüğe girer.
 Yürütme
 MADDE 35 – (1) Bu     Yönetmelik hükümlerini Gümrük ve Ticaret Bakanı yürütür.
 
 
 
 A -     Aldatıcı Ticari UygulamalarHAKSIZ     TİCARİ UYGULAMA OLARAK KABUL EDİLEN1) Ekonomik birliklere, meslek odaları ve kuruluşlarına,     borsalara ve varsa bunların üst kuruluşlarına üye olunmamasına rağmen,     kendini üye gibi tanıtmak ve bu tür kuruluşların düzenlemiş olduğu davranış     kurallarına tabi olunduğunu iddia etmek.
 2) Yetkili otoritelerden gerekli izinleri almaksızın bir     kalite işareti, güven işareti, çevresel işaret ya da benzerini kullanmak.
 3) Gerçeğe aykırı olarak, bir davranış kuralının kurum     veya kuruluşlarca onaylandığını iddia etmek.
 4) Gerçeğe aykırı olarak, ticari uygulamaların veya bir     mal ya da hizmetin kurum veya kuruluşlarca onaylandığını ya da bunlar için     izin alındığını iddia etmek.
 5) Mal veya hizmetin     özellikleri ve teklif edilen fiyat dikkate alındığında, ticari uygulamada     bulunanın makul sayılabilecek bir süre ve miktarda söz konusu mal veya     hizmeti ya da bunların muadillerini belirtilen fiyattan sunamayacağına veya     başka bir yerden tedarik edemeyeceğine ilişkin yeterli bilgi sahibi     olmasına rağmen, tüketiciyi bu konuda uyarmaksızın mal veya hizmetleri o     fiyattan edinmeye davet etmek.
 6) Mal veya hizmetleri belirli bir fiyattan edinmeye     davet ettikten sonra, başka bir mal veya hizmeti pazarlamak amacıyla;
 a) Davete konu olan mal veya hizmeti tüketiciye     göstermeyi reddetmek,
 b) Söz konusu mal veya hizmete ilişkin siparişleri     almayı ya da makul bir süre içinde ifa etmeyi reddetmek,
 c) Mal veya hizmetin ayıplı bir örneğini göstermek.
 7) Tüketicinin ani bir karar vermesini sağlamak ve     bilinçli bir tercih yapması için gerekli fırsat veya zamandan mahrum     bırakmak amacıyla, gerçeğe aykırı olarak bir mal veya hizmetin sadece çok     kısıtlı bir süre içerisinde belirli şartlar altında sunulacağını belirtmek.
 8) Gerçeğe aykırı olarak, bir mal veya hizmetin     sunulmasının yasal olduğunu belirtmek ya da böyle bir izlenim oluşturmak.
 9) Kanunun tüketiciye tanıdığı hakları ticari uygulamada     bulunanın önerisinin ayırdedici bir niteliği olarak     göstermek.
 10) Tüketicinin mal veya hizmeti edinmemesi halinde     kendisine ya da ailesine yönelecek olası bir tehlikenin varlığı, niteliği     ve kapsamına ilişkin gerçek dışı bir iddiada bulunmak.
 11) Gerçeğe aykırı olarak, ticareti bırakmak, işyerini     taşımak veya faaliyet konusunu değiştirmek üzere olduğunu iddia etmek.
 12) Belirli bir mal veya hizmetin şans oyunlarında     kazanmayı kolaylaştırdığını iddia etmek.
 13) İlgili mevzuatına aykırı olarak, bir mal veya hizmet     hakkında sağlık beyanında bulunmak.
 14) Tüketiciyi, bir mal veya hizmeti normal piyasa     şartlarından daha elverişsiz koşullarda almaya ikna etmek amacıyla, mal ya     da hizmetin piyasa koşulları veya piyasada bulunma olasılığı hakkında     yanlış bilgilendirmek.
 15) Bir ticari uygulamada, tanımlanmış bir ödül veya     muadili belirtilmeksizin yarışma yapılacağını veya ödül verileceğini iddia     etmek.
 16) Teslimat için yapılması gereken zorunlu ve makul     masraflar haricinde, tüketicinin bir malı edinebilmesi için ödeme yapması     gerektiği durumlarda, o mal için bedelsiz, bedava, ücretsiz veya bunun gibi     tanımlamalarda bulunmak.
 17) Gerçeğe aykırı olarak, kendi ticareti, işletmesi,     zanaatı ya da mesleği ile ilgili olarak hareket etmediğini iddia etmek, bu     doğrultuda izlenim oluşturmak veya kendisini tüketici olarak tanıtmak.
 18) Bir mala ilişkin satış sonrası servis hizmetlerinin,     Türkiye dışında başka ülkelerde de mevcut olduğuna ve bunlardan     yararlanılabileceğine dair yanlış izlenim oluşturmak.
 B -     Saldırgan Ticari Uygulamalar
 1) Ticari uygulamada bulunan ile tüketici arasında     amaçlanan hukuki ilişki kurulana kadar tüketicinin işyerinden     ayrılamayacağı izlenimini oluşturmak.
 2) Sözleşme yükümlülüğünü yerine getirme hali dışında,     tüketicinin meskenini terk etme ve geri gelmeme yönündeki ikazlarına     aldırmadan tüketicinin evine ziyaretler yapmaya devam etmek.
 3) Taraf olduğu bir hukuki ilişkiye dayanarak herhangi     bir talepte bulunan tüketiciden, talebi ile ilgisi olmayan belgeler arz     etmesini istemek, ücret ödemesini talep etmek ya da sistematik olarak     konuyla ilgili görüşmekten kaçınmak ve bu yollarla onu hukuki haklarını     kullanmaktan caydırmaya çalışmak.
 4) Tüketiciye, mal veya hizmeti almaması halinde ticari     uygulamada bulunanın iş yerinin ya da geçiminin tehlikeye gireceğini     söylemek.
 5) Ödül veya benzeri bir menfaat söz konusu olmamasına     rağmen, tüketicinin bunları talep edebilmek için para ödemesi ya da bir     masrafta bulunması gerektiği hallerde, bu ödül veya menfaati kazandığı,     kazanacağı veya belirli bir eylemde bulunması halinde kazanacağı     doğrultusunda yanlış izlenim oluşturmak.
 
 
 |  |  
        |  |  |  |  |  |