Ana Sayfa
Kavram Arama : THS Google   |   Forum İçi Arama  

Üye İsmi
Şifre

Meslektaşların Soruları Hukukçu meslektaşların hukuki nitelikte sorularını birbirlerine yöneltecekleri mesleki yardımlaşma forumu. SADECE hukuk fakültesi mezunları ile hukuk profesyonellerinin (bilirkişi, icra müdürü vb.) yazışmasına açıktır. [Yeni Soru Sorun]

Karayollarının da kusuru bulunan trafik kazasında tazminat davası-yetki ve görev sorunu

Yanıt
Konuyu Değerlendirin Konu İçinde Arama Konu Araçları  
Old 02-07-2013, 17:50   #1
davuterkan

 
Varsayılan Karayollarının da kusuru bulunan trafik kazasında tazminat davası-yetki ve görev sorunu

Merhabalar.
Müvekkillin eşi, yolcu olarak bulunduğu araçta trafik kazası sonucu yaralanmış ve yoğun bakımda geçirilen bir sürenin sonunda hayatını kaybetmiştir. Trafik kazasında sürücünün yanı sıra Karayolları'nın da kusuru olduğu belirlenmiştir. Aynı kazada aracın sürücüsü de vefat etmiştir. Zorunlu Karayolu Taşımacılığı Mali Sigortacısına yapılan başvurunun reddi üzerine dava açma gerekliliği doğmuştur.
Ancak burada şöyle bir sorun var:
1- İdareye karşı idari yargıda; sigorta şirketi ve aracın işletenine karşı adli yargıda olmak üzere 2 ayrı dava mı açmak gerekir?
2- Maddi tazminat bakımından, sigorta şirketi ile diğer kusuru olanlar arasındaki ilişki nasıl olacak. Örneğin sürücünün kusuru %50 ise, müvekkile karşı maddi tazminatın sadece %50'sinden mi sorumlu olacak sigortacı. Yoksa diğerlerine rücu hakkı saklı kalmak kaydıyla tamamından mı sorumlu olacak...
Cevaplar için teşekkür ederim, selamlar.
Old 02-07-2013, 22:37   #2
Av. Yasin Yıldız

 
Varsayılan

karayollari trafil kanunundan kaynakli davalarda idareye karsi da hukuk mahkemelerinde dava acabilirsiniz. bu konuda yargitay ve uyusmazlik mahkemesi karari mevcuttur. googledan rahatlikla bulabilirsiniz.
Old 28-03-2014, 17:22   #3
davuterkan

 
Varsayılan

Aşağıda sunduğum Danıştay kararına göre idarenin hizmet kusurundan dolayı gerçekleşen trafik kazasından kaynaklanan tazminat davalarında İdare Mahkemeleri görevlidir.

T.C
DANIŞTAY
ONBEŞİNCİ DAİRE

ESAS NO: 2013/14152
KARAR NO: 2014/181

Temyiz Eden (Davalı) : Karayolları Genel Müdürlüğü - ANKARA
Vekili :

Karşı Taraf (Davacılar) :
Vekili :

İstemin Özeti : Erzurum 2. İdare Mahkemesi'nin 13/09/2013 tarih ve E:2013/801; K:2013/786 sayılı kararının, temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.

Savunmanın Özeti : Savunma verilmemiştir.

Danıştay Tetkik Hakimi : Nihat Bayram

Düşüncesi : 2918 sayılı Yasa uyarınca, uyuşmazlığın çözümü İdari Yargı'nın görevinde olduğundan, davanın görev yönünden reddi yolunda verilen İdare Mahkemesi kararının bozulması gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA

Hüküm veren Danıştay Onbeşinci Dairesi'nce gereği görüşüldü:
Dava; davacılar vekili tarafından, Erzurum İli, Tekman İlçesi, Çeperli - Yıkılgan mevkiinde meydana gelen trafik kazasında müvekkillerinin yakını ...'ın vefat etmesi olayında, yolun bakım ve onarımında davalı idarenin kusuru bulunduğundan bahisle oluştuğu ileri sürülen maddi ve manevi zararın yasal faiziyle birlikte tazminine hükmedilmesi istemiyle açılmıştır.
Erzurum 2. İdare Mahkemesi'nce; 2918 sayılı Yasa'nın 110. maddesi uyarınca uyuşmazlığın görüm ve çözümünde adli yargının görevli olduğu gerekçesiyle 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 15/1-a maddesi uyarınca görev yönünden davanın reddine karar verilmiştir.
Davalı idarece, hukuka aykırı olduğu ileri sürülerek anılan İdare Mahkemesi kararının temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.
Konunun açıklığa kavuşturulabilmesi için öncelikle ilgili mevzuatın ayrıntılı olarak ele alınıp incelenmesi gerekmektedir:
6001 sayılı Karayolları Genel Müdürlüğü Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun'a göre, kamu tüzel kişiliğine sahip özel bütçeli bir kamu kuruluşu olan Karayolları Genel Müdürlüğü, karayollarını yapmak, yaptırmak, emniyetle kullanılmasını sağlamak, karayollarını onarmak, işletmek, işlettirmekle görevli ve yetkili bulunmaktadır. Karayolları Genel Müdürlüğünce karayolu yapım, bakım ve işletilmesi şeklindeki kamu hizmetinin, idare hukuku ilke ve kurallarına göre yürütüleceği; anılan Genel Müdürlüğün idari işlem ve eylemlerinden doğan uyuşmazlıkların da Anayasanın 125. maddesi ve 2577 sayılı Yasanın 2. maddesine göre idari yargı yerinde çözümlenmesi gerektiği konusunda duraksama bulunmamaktadır. 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununda 6099 sayılı Yasayla yapılan değişiklik de, Karayolları Genel Müdürlüğü'nün yol yapım ve bakım hizmetinin yürütülmesiyle ilgili hukuki sorumluluğu hususunda yeni bir düzenleme içermemekte; yargı yolunu değiştirmemektedir.


2918 sayılı Yasanın 11.1.2011 tarihli ve 6099 sayılı Yasanın 14. maddesi ile değişik "Görevli ve Yetkili Mahkeme" başlıklı 110. maddesinde "İşleteni veya sahibi Devlet ve diğer kamu kuruluşları olan araçların sebebiyet verdiği zararlara ilişkin olanları dâhil, bu Kanundan doğan sorumluluk davaları, adli yargıda görülür. Zarar görenin kamu görevlisi olması, bu fıkra hükmünün uygulanmasını önlemez. Hemzemin geçitte meydana gelen tren-trafik kazalarında da bu Kanun hükümleri uygulanır. Motorlu araç kazalarından dolayı hukuki sorumluluğa ilişkin davalar, sigortacının merkez veya şubesinin veya sigorta sözleşmesini yapan acentenin bulunduğu yer mahkemelerinden birinde açılabileceği gibi kazanın vuku bulduğu yer mahkemesinde de açılabilir." kuralı yer almaktadır.
Anılan yasa hükmünde, "bu kanundan doğan sorumluluk davaları" ifadesiyle 2918 sayılı Yasada yer alan hukuki sorumluluğa ilişkin kuralların uygulanacağı davalarla sınırlı biçimde görevli yargı yerinin belirlendiği vurgulanmaktadır. Dolayısıyla, görevli yargı yeri belirlenirken, söz konusu Yasa'da motorlu taşıt araçlarının verdiği zararlarla sınırlı biçimde düzenlenen sorumluluk kurallarının, dava konusu uyuşmazlığa uygulanıp uygulanmayacağının saptanması gerekir.
Karayollarında can ve mal güvenliği yönünden trafik güvenliğini sağlamak ve trafik güvenliğini ilgilendiren tüm önlemleri belirlemek amacını taşıyan 2918 sayılı Yasa, Emniyet Genel Müdürlüğü, Milli Eğitim Bakanlığı, Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı, Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı yanında Karayolları Genel Müdürlüğünün de trafik güvenliği yönünden görev ve yetkilerini sayma yoluyla belirlemiştir. Ancak Yasada, diğer kamu idarelerinin ve bu arada Karayolları Genel Müdürlüğünün, trafik düzeni ve trafik güvenliği ile ilgili olarak üstlendikleri kamu hizmetlerinden dolayı hukuki sorumlulukları düzenlenmiş değildir.
2918 sayılı Yasanın hukuki sorumluluk ve sigorta başlıklı sekizinci kısmında; araç işleticisinin bağlı olduğu teşebbüs sahibinin hukuki sorumluluğu; bir başka deyişle motorlu araçların karıştığı trafik kazaları sonucu ortaya çıkan zarar nedeniyle araç sahiplerinin ve işletenlerin hukuki sorumluluğu düzenlenmiştir.
2918 sayılı Yasanın hukuki sorumluluğa ilişkin sekizinci kısmında yer alan hükümler birlikte değerlendirildiğinde; Devlet ve diğer kamu kuruluşlarına ait motorlu araçların karıştığı kazalar nedeniyle araç işleticisi sıfatıyla kamu idareleri ve kuruluşlarına karşı açılacaklar da dahil bütün araç sahibi ve işleticilerine karşı açılan davaların görüm ve çözümü adli yargının görev alanına girmektedir. Fakat kamu idareleri ve kuruluşlarının, trafik güvenliği ve düzenini sağlamak amacıyla gerek kendi kuruluş yasaları, gerekse 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununa göre yürüttükleri hizmetlerin, kamu hizmeti niteliğini taşımaları ve 2918 sayılı Yasada da görevlendirilen kamu idare ve kuruluşlarının sorumluluklarının ayrıca düzenlenmemiş olması karşısında; trafik düzeni ve güvenliği hizmetlerinden kaynaklandığı öne sürülen zararların tazmini istemiyle, ilgili idarelere karşı açılan davaların görüm ve çözümü idari yargının görev alanına girmektedir.
Sonuç olarak Karayolları Genel Müdürlüğünün kuruluş yasasında belirlenen, 2918 sayılı Yasa'da tekrarlanan görevlerinden, yani; yol yapım, bakım, işletme, trafik güvenliğini sağlama şeklinde yürüttüğü kamu hizmetinden kaynaklanan hukuki sorumluluğunun idare hukuku ilke ve kurallarına göre belirlenmesi; bu sebeple açılacak tam yargı davalarının da idari yargı yerinde çözümlenmesi gerekmektedir.
Dava dosyasının incelenmesinden; davalı idarenin bakım ve sorumluluğunda olan karayolunda yeterli tedbir alınmadığından bahisle meydana geldiği ileri sürülen olaydan kaynaklanan zararın ödenmesi istemiyle temyizen incelenmekte olan davanın açıldığı anlaşılmaktadır.
Bu haliyle bakılan uyuşmazlık, özel hukuktaki araç işletenin hukuki sorumluluğundan değil, 6001 sayılı Yasada karayollarının emniyetle kullanılmalarını sağlayacak şekilde sürekli bakım altında bulundurmak, bakımını yaptırmak, onarmak, onarımını yaptırtmak, işletmek, işlettirmek, temizliğini yapmak, yaptırmak ve trafik güvenliğini sağlamak şeklinde öngörülen görevlerin tam ve eksiksiz yerine getirilmediği, dolayısıyla yürütülen hizmetlerin kusurlu işletildiği, meydana gelen zararda hizmet kusuru bulunduğu iddiasından kaynaklanmakta olup, buna göre davanın görüm ve çözümü idare mahkemelerine aittir.


Bu durumda, idare mahkemesince uyuşmazlığın esası incelenerek bir karar verilmesi gerekirken, görev yönünden davanın reddi yolunda verilen kararda hukuki isabet görülmemiştir.
Açıklanan nedenlerle, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 49. maddesine uygun bulunan temyiz isteminin kabulüne, Erzurum 2. İdare Mahkemesi'nin 13/09/2013 tarih ve E:2013/801; K:2013/786 sayılı kararının BOZULMASINA, dava dosyasının yeniden karar verilmek üzere adı geçen İdare Mahkemesine gönderilmesine, 28/01/2014 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.
Old 28-03-2014, 17:54   #4
Av.Serkan DAĞDEVİREN

 
Varsayılan

Hmk 3.maddesi "Her türlü idari eylem ve işlemler ile idarenin sorumlu olduğu diğer sebeplerin yol açtığı vücut bütünlüğünün kısmen veya tamamen yitirilmesine yahut kişinin ölümüne bağlı maddi ve manevi zararların tazminine ilişkin davalara asliye hukuk mahkemeleri bakar" şeklinde idi ..lakin bu madde hükmü Anayasa mahkemesi tarafından iptal edildi..Anayasa mahkemesinin iptal kararından sonraki durumda eski usule göre idareye karşı idare mahkemesi'nde dava açmanız gerekiyor.
Old 28-03-2014, 17:58   #5
Av.Serkan DAĞDEVİREN

 
Varsayılan

Diğer sorunuzla ilgili olarak bazı bilgileri paylaşmanız gerekir.Araç sürücüsü aynı zamanda işleten mi? Siz kim adına tazminat talep ediyorsunuz?
Old 28-03-2014, 18:10   #6
davuterkan

 
Varsayılan

Araç sürücüsü aynı zamanda işleten değil.
Biz vefat eden bir yolcunun ailesi adına destek tazminatı ve manevi tazminat talebinde bulunuyoruz.
Old 28-03-2014, 18:28   #7
Av.Serkan DAĞDEVİREN

 
Varsayılan

sigorta şirketi kusur durumuna göre ödeme yapar..Bu durumda ölen kişinin mirasçıları DESTEKTEN YOKSUN KALMA TAZMİNATINI %50 sigorta şirketinden, %50 Karayollarından alacaktır.
Yanıt


Şu anda Bu Konuyu Okuyan Ziyaretçiler : 1 (0 Site Üyesi ve 1 konuk)
 

 
Forum Listesi

Benzer Konular
Konu Konuyu Başlatan Forum Yanıt Son Mesaj
Trafik kazasında Karayollarının kusuru üye18721 Meslektaşların Soruları 23 20-10-2017 12:04
Trafik kazası sonrası maddi tazminat davasında yetki sorunu Av. Faris Meslektaşların Soruları 6 18-02-2013 16:45
Trafik Kazasına İlişkin Tazminat Davasında Yetki Sorunu avukatyeşim Meslektaşların Soruları 5 24-09-2012 11:31
Trafik Kazasında Sürücünün Kusuru - Sigorta Şirketinin Sorumluluğu Av. Gökhan Tazegül Meslektaşların Soruları 2 05-12-2010 13:10
Epdk Tazminat davası - görev ve yetki seclarum Meslektaşların Soruları 8 28-11-2007 13:44


THS Sunucusu bu sayfayı 0,03724289 saniyede 15 sorgu ile oluşturdu.

Türk Hukuk Sitesi (1997 - 2016) © Sitenin Tüm Hakları Saklıdır. Kurallar, yararlanma şartları, site sözleşmesi ve çekinceler için buraya tıklayınız. Site içeriği izinsiz başka site ya da medyalarda yayınlanamaz. Türk Hukuk Sitesi, ağır çalışma şartları içinde büyük bir mesleki mücadele veren ve en zor koşullar altında dahi "Adalet" savaşından yılmayan Türk Hukukçuları ile Hukukun üstünlüğü ilkesine inanan tüm Hukukseverlere adanmıştır. Sitemiz ticari kaygılardan uzak, ücretsiz bir sitedir ve her meslekten hukukçular tarafından hazırlanmakta ve yönetilmektedir.