Ana Sayfa
Kavram Arama : THS Google   |   Forum İçi Arama  

Üye İsmi
Şifre

Meslektaşların Soruları Hukukçu meslektaşların hukuki nitelikte sorularını birbirlerine yöneltecekleri mesleki yardımlaşma forumu. SADECE hukuk fakültesi mezunları ile hukuk profesyonellerinin (bilirkişi, icra müdürü vb.) yazışmasına açıktır. [Yeni Soru Sorun]

İçtihatı birleştirme kararı arıyorum

Yanıt
Konuyu Değerlendirin Konu İçinde Arama Konu Araçları  
Old 02-02-2012, 16:28   #1
meltem2007

 
Varsayılan İçtihatı birleştirme kararı arıyorum

Sayın meslektaşlarım Yargıtay İçtihatı birleştirme genel kurulunun 4.2.1959 gün ve 13/5 sayılı kararını arıyorum.Yardımcı olabilecek meslektaşlarıma şimdiden teşekkrü ederim.
Old 02-02-2012, 16:33   #2
İlhan_ERDEN

 
Varsayılan

Alıntı:
Yazan meltem2007
Sayın meslektaşlarım Yargıtay İçtihatı birleştirme genel kurulunun 4.2.1959 gün ve 13/5 sayılı kararını arıyorum.Yardımcı olabilecek meslektaşlarıma şimdiden teşekkrü ederim.

T.C. YARGITAY

İçtihadı Birleştirme Genel Kurulu
Esas: 1957/13
Karar: 1959/5
Karar Tarihi: 04.02.1959


GÖREVSİZLİK KARARI - ANCAK GÖREVLİ MAHKEME TARAFINDAN HÜKÜM VERİLEBİLECEĞİ - GÖREVSİZLİK İDDİASININ YARGILAMANIN HER AŞAMASINDA İLERİ SÜRÜLEBİLECEĞİ - USULİ MÜKTESEP HAK - KESİN HÜKÜM

ÖZET: Temyizce bir kararın bozulması ve mahkemenin bozma kararına uyması halinde bozulan kararın bozma sebeplerinin şümulü dışında kalmış cihetlerinin kesinleşmiş, sayılması, davaların uzamasını önlemek maksadıyla kabul edilmiş çok önemli bir usuli hükümdür. Bir cihetin bozma kararının şümulü dışında kalması da iki şekilde olabilir. Ya o cihet, açıkça bir temyiz sebebi olarak ileri sürülmüş fakat dairece itiraz reddedilmiştir, yahut da onu hedef tutan, bir temyiz itirazı ileri sürülmemiş olmasına rağmen dosyanın Temyiz Dairesince incelendiği sırada dosyada bulunan yazılardan onun bir boşama sebebi sayılması mümkün bulunduğu halde o cihet dairece de bozma sebebi sayılmamıştır. Her iki halde de o konunun bozma sebebi sayılmamış ve başka sebeplere dayanan bozma kararına mahkemece uyulmuş olması, taraflardan birisi lehine usuli bir müktesep hak meydana getirir ki, bu hakkı ne mahkeme, ne de Temyiz Mahkemesi halele uğratabilir.


(1086 S. K. m. 7)

Hukuk Umumi Heyetinin 47187 E. 185/ K. sayılı ve 12/9/1956 günlü ve 3/129 E. 130 K. sayılı ve 20 10/1954 günlü kararıyla Dördüncü Hukuk Dairesinin 6516/5269 sayılı ve 30/11/1955 günlü ilamlarında bir dava hakkında verilen kararın Temyiz Mahkemesince vazife cihetine dokunulmayarak başka cihetlerden bozulmasından sonra mahkemece davada vazifesizlik kararı verilmesinin aykırı olduğu kabul edildiği halde Dördüncü Hukuk Dairesinin 360/3636 sayılı ve 28/5/1957 günlü ilamında dava devam ettikçe vazife cihetinin göz önünde tutulabileceği ve ilk bozma kararında mahkemenin bozmaya uymasından sonra vazifesizlik kararı vermesine engel olmayacağı esası benimsenmiştir. Bu itibarla kararlar arasında birbirini tutmazlık bulunduğuna İçtihadı Birleştirme Büyük Heyetince ittifakla karar verildikten sonra mesele incelendi, gereği konuşuldu:

Başka başka adli mahkemeler, gerekse adli mahkeme ile idare mahkemeleri arasındaki vazife bölümlü, tarafların hukuki durumlarını belli bir teminat altında bulundurmak gayesiyle kabul edilmiştir. Bu itibarla bir konunun ancak vazifeli kaza mercii tarafından karara bağlanmasını sağlamak, usul kanununun ana prensiplerinden sayılmıştır. Nitekim Hukuk Muhakemeleri Usulü Kanununun 7. maddesinin birinci ve ikinci fıkralarında (Rüyet ve etkili diğer bir mahkemeye veya İdare makamlarından birine ait bir dava mahkemeye arzolunursa mahkeme vazifedar olmadığına resen karar verir. Vazife iddiası, muhakeme bitinceye kadar dermayan edilebilir) denilmekle mahkemede dava görüldükçe resen vazifesizlik kararı verilebileceği kabul edilmektedir ki, bu hüküm, amme intizamı hükümlerindendir. Bir mahkeme kararının her ne sebeple olursa olsun temyizce bozulması sonunda mahkemenin bozma kararına uymasıyla dava yeniden duruşma (muhakeme) safhasına girmiş olacağı cihetle duruşma henüz bitmemiş demektir. O halde vazife cihetinin bozmaya uyularak, yapılan muhakeme sırasında da resen gözönünde tutulması, kanunun 7. maddesinin açık hükmüne uygun bulunmaktadır.

Temyizce bir kararın bozulması ve mahkemenin bozma kararına uyması halinde bozulan kararın bozma sebeplerinin şümulü dışında kalmış cihetlerinin kesinleşmiş, sayılması, davaların uzamasını önlemek maksadıyla kabul edilmiş çok önemli bir usuli hükümdür. Bir cihetin bozma kararının şümulü dışında kalması da iki şekilde olabilir. Ya o cihet, açıkça bir temyiz sebebi olarak ileri sürülmüş fakat dairece itiraz reddedilmiştir, yahut da onu hedef tutan, bir temyiz itirazı ileri sürülmemiş olmasına rağmen dosyanın Temyiz Dairesince incelendiği sırada dosyada bulunan yazılardan onun bir boşama sebebi sayılması mümkün bulunduğu halde o cihet dairece de bozma sebebi sayılmamıştır. Her iki halde de o konunun bozma sebebi sayılmamış ve başka sebeplere dayanan bozma kararına mahkemece uyulmuş olması, taraflardan birisi lehine usuli bir müktesep hak meydana getirir ki, bu hakkı ne mahkeme, ne de Temyiz Mahkemesi halele uğratabilir. Zira umumi müktesep hakkın tanınması amme intizamı düşüncesiyle kabul edilmiş bir esastır. Lakin, vazife konusunda usuli müktesep hak prensibinin kayıtsız, şartsız tatbiki, usulün az önce anılan mutlak hükmünün değiştirilmesi neticesini doğuracaktır ki, sözkonusu maddenin yazılışı ve kanuna konuluş gayesi itibariyle böyle bir netice kaideten caiz görülemez. Ancak ileri sürülen vazifesizlik itirazının Temyiz Dairesine reddi ve kararın başka sebeplerden bozulması ve bozmaya uyulması halinde davanın yine vazifesizlik sebebiyle reddi yoluna gidilebilmesi, usul hükümlerinin esas gayesini haleldar edebilecek bir mahiyet arz edeceği cihetle haddizatında nadir olan böyle vaziyetlerde istisnai olarak kanunun 7. maddesinin tatbikini kabul etmemek, menfaatlar vaziyetine gereği gibi uygun düşecektir. Netice;

Kaide olarak usuli müktesep hak hükmünün vazife konusunda tatbik yeri olmayacağına ve duruşmanın bittiği bildirilinceye kadar vazifesizlik kararı verebileceğine, birinci toplantıda 2/3 ekseriyet sağlanamaması sebebiyle 4/2/1959 günlü ikinci toplantıda ve mutlak ekseriyetle karar verildi.

AYKIRI GÖRÜŞ

Recai Seçkin : (4. Hukuk Dairesi Bşk.) :

Bir bozma sebebi sayılması gerektiği halde Temyiz Mahkemesince bozma sebebi, sayılmamış olan cihetin kesinleşmiş sayılması neticesinde taraflardan birisi lehine usuli bir müktesep hak meydana gelir ve bu cihet daha sonraki bir bozma sırasında bozma sebebi sayılamaz. Bu esas, hukuki münasebetlerde kararsızlığın sona erdirilmesi maksadıyla kabul edilmiştir. Usuldeki muhkem kaziyye müessesesi dahi aynı gayeyi gerçekleştirmek üzere kanuna konulmuştur. Gerek muhkem kaziyyeye, gerekse usuli müktesep hakka konu olan bir cihet, belli bir davada taraflar arasında hukuki bir gerçek teşkil eder. Bu itibarla usuli bar müktesep hak, aynı zamanda kısmi bir muhkem kaziyye demektir. Diğer deyimle bir cihetin bozma kararının şümulü dışında kalması, o cihet hakkında muhkem kaziyye meydana gelmesi demektir; muhkem kaziyye ise, kanuna aykırı olsa bile, o davanın tarafları arasında hukuki bir gerçek sayılır. Esas Teşkilat Kanunu uyarınca muhkem kaziyye, Türkiye Büyük Millet Meclisi tarafından bile değiştirilemez (Esas Teşkilat kanunu madde: 54).O halde , Esas Teşkilat Kanununun açık bir hükmü ile korunan muhkem kaziyye esasının usulün hükmü ile kabul edilmiş olan vazife esasına üstün tutulması gerekecektir.

Bundan başka Ticaret Kanunu ile kabul edilen esas ile hukuk ve ticaret mahkemeleri arasındaki iş bölümünün Vazife meselesi olmaktan çıkarılmış bulunması, Uyuşmazlık Mahkemesi Kanunu ile idarenin Uyuşmazlık Mahkemesine işin verilmesi için Başkanın Sözcülüğüne baş vurması imkanının bir takım sıkı kayıt ve şartlara bağlanmış olması vazife cihetine Kanun Koyucu'nun son derece önem vermediğini ve o konuda bir çok kolaylıklar kabul etme yoluna gittiğini göstermektedir. Halbuki muhkem kaziyyeyi ancak yeni bir kanun halele uğratabilir. Bu sebeple dahi, usuli müktesep hak, vazifeye üstün sayılmalıdır.

Ekseriyet kararı bu hukuki hükümlere uygun bulunmadığından muhalifim. (¤¤)


Sinerji Mevzuat ve İçtihat Programı
Yanıt


Şu anda Bu Konuyu Okuyan Ziyaretçiler : 1 (0 Site Üyesi ve 1 konuk)
 

 
Forum Listesi

Benzer Konular
Konu Konuyu Başlatan Forum Yanıt Son Mesaj
Yargıtay ictihadı birleştirme kararı arıyorum Hemocrania Meslektaşların Soruları 2 19-10-2011 20:24
birleştirme kararı Av. Saliha KARAŞAHİN Meslektaşların Soruları 2 24-11-2009 16:27
içtihatı birleştirme kararı arıyorum Av. Hamza Meslektaşların Soruları 3 07-11-2008 16:56
İçtihatı Birleştirme Kararı - Zamanaşımı İle Taşınmaz Mülkiyetinin İktisabı AdaletTR Eşya Hukuku Çalışma Grubu 2 04-07-2008 23:04
Acil! İçtihadı Birleştirme Kararı arıyorum Av. Harun O Meslektaşların Soruları 1 03-07-2008 13:31


THS Sunucusu bu sayfayı 0,03880000 saniyede 15 sorgu ile oluşturdu.

Türk Hukuk Sitesi (1997 - 2016) © Sitenin Tüm Hakları Saklıdır. Kurallar, yararlanma şartları, site sözleşmesi ve çekinceler için buraya tıklayınız. Site içeriği izinsiz başka site ya da medyalarda yayınlanamaz. Türk Hukuk Sitesi, ağır çalışma şartları içinde büyük bir mesleki mücadele veren ve en zor koşullar altında dahi "Adalet" savaşından yılmayan Türk Hukukçuları ile Hukukun üstünlüğü ilkesine inanan tüm Hukukseverlere adanmıştır. Sitemiz ticari kaygılardan uzak, ücretsiz bir sitedir ve her meslekten hukukçular tarafından hazırlanmakta ve yönetilmektedir.