|
Meslektaşların Soruları Hukukçu meslektaşların hukuki nitelikte sorularını birbirlerine yöneltecekleri mesleki yardımlaşma forumu. SADECE hukuk fakültesi mezunları ile hukuk profesyonellerinin (bilirkişi, icra müdürü vb.) yazışmasına açıktır. [Yeni Soru Sorun] |
23-09-2009, 14:14 | #1 |
|
Gemİ Satimi Ve İŞÇİlerİn Durumu
Merhaba...
Bir bütün olarak devredilen gemi; bilindiği üzere "işletme" olarak kabul edilecektir. Bu durumda gemi devri bakımından işletmenin devri hükümlerinin tatbik olacağı kuşkusuzdur. Her iki işverenin yanında işçi olarak çalışan işçi ,eski işverenin yanında çalıştığı döneme ait fazla çalışma, genel tatil ve hafta tatili ücretlerini, yeni işverenden talep edebilir mi; sorusuna gelince yeni işverenin sorumluluğu bakımından; şu şekilde bir düzenleme mevcuttur: YENİ İŞVERENİN SORUMLULUĞU İş Kanunu md.6 İşyerinin veya bir bölümünün devri MADDE 6. - İşyeri veya işyerinin bir bölümü hukukî bir işleme dayalı olarak başka birine devredildiğinde, devir tarihinde işyerinde veya bir bölümünde mevcut olan iş sözleşmeleri bütün hak ve borçları ile birlikte devralana geçer. Devralan işveren, işçinin hizmet süresinin esas alındığı haklarda, işçinin devreden işveren yanında işe başladığı tarihe göre işlem yapmakla yükümlüdür. Yukarıdaki hükümlere göre devir halinde, devirden önce doğmuş olan ve devir tarihinde ödenmesi gereken borçlardan devreden ve devralan işveren birlikte sorumludurlar. Ancak bu yükümlülüklerden devreden işverenin sorumluluğu devir tarihinden itibaren iki yıl ile sınırlıdır. Kanaatimce; bu maddenin 2 fıkrasına göre,hizmet süresinin esas alındığı kıdem,yıllık izin ve ihbar sürelerinde yeni işveren, işyeri hiç devredilmemiş gibi tamamen sorumludur.Ama özellikle eski işveren tarafından ödenmeyen fazla mesai v.b alacaklar yeni işverenden talep edilebilir mi?Maddenin birinci fıkrası buna olanak verir gibi düzenlenmiş.Ne dersiniz? |
23-09-2009, 14:34 | #2 |
|
Sayın saide celik,
Sorunuzun cevabını öncelikle Deniz İş Kanunu'nda sonra Borçlar Kanunu'nda aramak gerekmez mi? |
23-09-2009, 14:35 | #3 |
|
Sayın sadie celik,
Olayınızda "Deniz İş Kanunu"nun uygulanıp uygulanmayacağına ilişkin bir değerlendirme yaptınız mı? |
23-09-2009, 21:01 | #4 |
|
Hayır yapmadım, ama siz bu konuda bir değerlendirme yaparsanız Deniz İş Kanunu'na başvurma gereği olup olmadığını görmüş olacağız.Ancak; kanaatimce olaya daha genel bir çerçeveden de bakarak çözüme ulaşabiliriz gibi düşünmüştüm.
|
23-09-2009, 23:26 | #5 | |||||||||||||||||||||||
|
Sayın sadie_celik Gemide yapılan işin ne olduğunu, geminin özelliklerini siz bildiğinize göre.... Değerlendirmeyi sizin yapmanız daha hayırlı olur. ve... Deniz İş Kanunu ile 4857 sayılı İş Kanunu arasında özel-genel kanun ilişkisi olmadığından... "genel", "özel", "hukuki", "fiili" vb. değerlendirmeleri iki kanundan birine göre yapmak gerek. |
24-09-2009, 22:14 | #6 |
|
Sayın Engin ÖZOĞUL
Hemen belirtmem gerekir ki Deniz iş kanunu özel bir kanundur ki 4857 sayılı iş kanunun 4. maddesinde deniz taşıma işinde çalışanların yasanın kapsamı dışında olduğunu belirtmektedir. 4857 sayılı iş kanunun uygulanamayacağı işlerden birtaneside deniz taşıma işidir.4857 sayılı iş kanunun deniz taşıma ilerini kapsam dışında bırakmasının sebebi ise bu işlerin tamamen kendine has birtakım özellikler taşımasıdır ve yasa koyucunun normal bir sanayi, hizmet,ticaret sektörünü esas olarak hazırladığı 4857 sayılı iş kanununun deniz taşımacılığının özelliklerine uygun hükümler getirmemiş olmasıdır. Bu sebeple ülkemizde bazı başka ülkelerde olduğu gibi, özel bir kanun olan deniz iş kanunu da yürülüktedir. Gerçekten deniz iş kanunu gemilerde hizmet akdine dayanarak çalışan gemi adamları hakkında da uygulanacakdır. gemi adamlarının işvereniyle olan ilişkileri bu yasanın temel noktasını oluşturmaktadır. Ayrıc SAYIN SADİYE ÇELİK hanıma 'gemide yapılan işin ne olduğunu,geminin özelliklerini siz bildiğinize göre' demişssiniz. Yine belirtmemde fayda var ki kanunen gemi olarak nitelendirilen teknede deniz işcisinin deniz iş kanununa tabi olması için gemide yapmış olduğu işin hiçbir önemi yokdur.Şaşırtıcı bir örenek vermem gerekirse kanunen gemi olarak sayılan teknede çalışan berber bile deniz iş kanunu hükümlerine tabidir.Ayrıca Sayın Avukatım SADİYE ÇELİK hanıma 'geminin özelliklerini en iyi siz biliyorsunuz demenizinde hiçbir hukuki mesnedi bulunmamaktadır.Burada önemli olan teknenin gemi sayılıp sayılmayacağıdır. Sizde yazınızda gemi dediğinize göre bu gemininin diğer özelliklerinin bilmesinin hiç bir önemi yoktur.Anlamadığım diğer bir husus yazınızda gemi olarak nitelendirdiğiniz teknenin kanunen gemi oldarak kabul edildigini nerden bildiğinizdir? Çünkü TTK veya D.İ.K anlamında gemi olabilmesi kanun bazı özellikler aramaktadır.Örnegin TTK gemiyi şöyle tanımlamaktadır;Tahsis edildiği gayeye uyğun olarak kullanılması denizde hareket etme kabiliyetine bağlı bulunan ve pekde küçük olmayan tekneye gemi denir diyor kanun. Deniz iş kanunu ise gemi kavramını TTK dakı tanıma göre daha geniz tutmuştur. mesela deniz iş kanunu sadece denizde değil,gölde,akarsuda hareket kabiliyeti olan tekneleri de gemi saymaktadır.Çünkü kanun koyucun daha esnek bir gemi kavramı tanımı yaparak özel kanun olan deniz iş kanunun uygulama alanını genişletmeye çalışıyor. Saygılarımla |
27-09-2009, 19:09 | #7 |
|
Sayin Alper uysal
Yanlis biliyorsunuz. Deniz Is Kanunu genel bir kanundur. Bence oncelikle Ozel kanun - genel kanun farklarini irdeleyin. Sonra devam ederiz. |
27-09-2009, 21:37 | #8 |
|
Sayın Engin Özoğul, Özel Kanun olan Deniz İş Kanunu'na siz neye göre Genel Kanun diyorsunuz?Bunun hukuki mesnedi nedir,açıklar mısınız?
|
27-09-2009, 23:35 | #9 |
|
Sayın sadie_celik,
Deniz İş Kanunu'na sizin hangi gerekçeyle "özel kanun" dediğinizi bilmiyorum... Deniz İş Kanunu ve 4857 sayılı İş Kanunu arasındaki ilişki doktrinde ve uygulamada tartışılmıştır. Bu tartışmanın sonucunda ortaya çıkan görüşün neredeyse "ittifakla" kabul gördüğünü belirtmek isterim. Konuyla ilgili doktrinden görüşleri, yargıtay kararlarını ve kendi görüşümü eklemem mümkün... THS içindeki bazı alanlarda bunları daha önce de yazmıştık zaten. Ancak... Gerek bu konu içindeki gerekse diğer alanlardaki tavırlarınız nedeniyle size "mesleki dayanışma" olarak kabul edilebilecek yanıtlar vermeyeceğim. Yargıtay kararlarını inceleyerek, birkaç kitap karıştırarak, internet üzerinde bir iki makale okuyarak, THS içinde arama yaparak sorunuzu çözebilirsiniz ya da doğru olduğunu sandığınız yoldan devam edebilirsiniz... Size kimsenin açıklama yapma zorunluluğu olmadığını hatırlatarak bu konuya artık yanıt vermeyeceğimi bilmenizi isterim. Saygılar |
28-09-2009, 08:27 | #10 |
|
Benim bildiğim kadarıyla;
Bir kanun, tek başına "Genel Kanun" ya da "Özel Kanun" olarak nitelenmez. Bir kanunla, bir diğer kanun arasında "özel" "genel" ilişkisinin varlığına göre bu niteleme yapılır. Bu halde bana göre de, 2 numaralı mesajımda da değindiğim gibi, Deniz İş Kanunu ile İş Kanunu arasında genel-özel yasa ilişkisi yoktur. Deniz İş Kanununda hüküm bulunmayan konularda, Borçlar Kanununa bakılabilir. |
28-09-2009, 09:57 | #11 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Sayın meslektaşım, Konuya yabancı olduğum için anlayamadığım bir hususun açıklanmasını rica edeceğim. Şöyle ki: İşçinin çalıştığı Gemi, bir şirketin birden çok sayıdaki Gemilerinden bir tanesi olabilir. Gemi adamlarının işvereni, geminin Donatanı (Ya da D.İş. K.2. maddede sayılanlar) değil midir? * Gemi Donatanı eğer işveren ise, neden Geminin satışını bir işletmenin devri olarak değerlendirip, işçileri de Geminin akıbetine bağlı kılıyoruz? Bunun yasal dayanağını öğrenebilir miyim? Normalde muhatabının işveren sıfatı taşıyan Donatan olması gerekmez mi? Çok teşekkürler. * Veya Deniz İş kanununa göre, işverenler:
Bu arada aşağıya bir Yargıtay Kararı ekliyorum. İş kanunu kapsamı anlamında belki işinize yarayabilir.
|
Şu anda Bu Konuyu Okuyan Ziyaretçiler : 1 (0 Site Üyesi ve 1 konuk) | |
|
Benzer Konular | ||||
Konu | Konuyu Başlatan | Forum | Yanıt | Son Mesaj |
Gemİ Rehnİ... | smile | Meslektaşların Soruları | 2 | 19-10-2011 15:52 |
Gemİ Adaminin İŞe İade Davasi | niliş | Meslektaşların Soruları | 7 | 16-01-2008 14:28 |
Noterde AraÇ Satimi, GeÇerlİlİĞİ Ve Kurumlari BaĞlayiciliĞi | bsdbsdbsd97 | Meslektaşların Soruları | 2 | 01-11-2007 18:27 |
Gemı Rehni Hangi Şartlarda Kurulabilir ve Hangi Usüllere tabidir | Av.Demet | Meslektaşların Soruları | 1 | 07-12-2006 02:49 |
Türk Hukuk Sitesi (1997 - 2016) © Sitenin Tüm Hakları Saklıdır. Kurallar, yararlanma şartları, site sözleşmesi ve çekinceler için buraya tıklayınız. Site içeriği izinsiz başka site ya da medyalarda yayınlanamaz. Türk Hukuk Sitesi, ağır çalışma şartları içinde büyük bir mesleki mücadele veren ve en zor koşullar altında dahi "Adalet" savaşından yılmayan Türk Hukukçuları ile Hukukun üstünlüğü ilkesine inanan tüm Hukukseverlere adanmıştır. Sitemiz ticari kaygılardan uzak, ücretsiz bir sitedir ve her meslekten hukukçular tarafından hazırlanmakta ve yönetilmektedir. |